بهبود درد دندان درآوردن نوزادان با ماساژ خانگی!

با مقاله آموزشی ماساژ لثه نوزاد برای رفع درد دندان درآوردن در خدمت شما هستیم! یکی از اولین نشانه‌های دلربای دندان درآوردن نوزادان که می‌تواند بسیار بامزه به نظر برسد، جاری شدن آب دهان است. اما در مقابل این تجربه با درد و کلافگی و قرمزی گونه همراه است که می‌تواند حتی باعث ایجاد اختلال خواب در کودک و والدین شود.

به هرحال این یک روند طبیعی است و باید با استفاده از راه‌کارهای مختلفی نظیرِ ماساژ لثه نوزاد و سایر روش‌ها از این مرحله عبور کرد. ماساژ درمانی همراه با استفاده از hydrotherapy می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. در این بخش روش‌های بهبود درد دندان درآوردن نوزاد و به ویژه ماساژ لثه نوزاد را خدمت شما معرفی می کنیم.

ماساژ لثه نوزاد

ماساژ لثه نوزاد برای رفع درد دندان درآوردن

با ظاهر شدن نشانه‌های رشد دندان روی لثه، نوزاد با احساس درد، ورم و آب ریزش دهان روبرو می‌شود. همچنین ممکن است در خوابیدن و خوردن هم برای مدت کوتاهی دچار مشکل شود.

از دیگر علائم دندان در آوردن در نوزاد تب خفیف، یبوست و کشیدن گوش است. در این وضعیت بهترین کار برای کمک به نوزاد پیدا کردن روشی جهت به حداقل رساندن درد و التهاب است.

والدین از روش‌های متعددی برای تسکین و بهبود درد دندان درآوردن نوزاد انجام می‌دهند که ماساژ لثه نوزاد روش پیشنهادی روتای برای افرادی است که دوست ندارند درد کشیدن فرزندشان را تحمل کنند و هم می‌خواهند برای ساعاتی استراحت کنند.

کی منتظر رویش دندان‌ها باشیم؟

کی منتظر رویش دندان‌ها باشیم؟

دندان درآوردن نوزادان معمولا در سنین ۶ تا ۲۴ ماهگی اتفاق می‌افتد. اما ممکن است در اوایل ۳ماهگی یا حتی اواخر ۱۲ماهگی نیز رخ دهد.

دندان‌های تحتانی جلو اول از همه درمی‌آیند، بعد نوبت به دندان‌های فوقانی جلو می‌رسد. تصور کنید نوزاد چه دردی می‌کشد وقتی یک دندان تیز و برجسته در لثه‌های ملتهب و دردناکش رشد می‌کند.

تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که وضع اسفبار، درد و ناراحتی آنها را تصور کنید. حتی با اینکه دندان درآوردن دردناک است، خیلی از نوزادان گریه نمی‌کنند.

درواقع، آن‌ها نمی‌توانند درد و ناراحتی محسوس در اطراف لثه خود را درک کنند، بنابراین گاهی به شکل دیگری با آن برخورد می‌کنند که در هر یک از نوزادان علائم مختلفی دارد.

باید به‌عنوان مادر بتوانید زمان دندان درآوردن فرزندتان را از روی علائم آن متوجه شوید و زودتر برای رفع درد و ناراحتی اقدام کنید.

به همین منظور در ادامه علائم و نشانه‌های دندان درآوردن نوزادان را بیان می‌کنیم.

نشانه‌های دندان درآوردن نوزاد

نشانه‌های دندان درآوردن نوزاد

با شروع دندان درآوردن، کودک سعی می‌کند تا هر چیزی را دهان خود فرو برد و آن را گاز بگیرد از همین رو است که والدین تصور می کنند فرآیند دندان درآوردن نوزاد با درد شدید همراه است.

با فرارسیدن زمان دندان درآوردن و رویش دندان‌ها، کودک شما سعی می‌کند تا هر چیزی را دهان خود فرو برد و آن را گاز بگیرد از همین رو است که والدین تصور می‌کنند فرآیند دندان درآوردن نوزاد با درد شدید همراه است.

اما پزشکان بیان کرده اند که این فرآیند دردناک نیست اما تا حد زیادی باعث خارش می شود. این فرآیند از سن چهار تا شش ماهگی آغاز می شود.

در این سن سطح ایمنی که از شیر مادر به نوزاد منتقل می شود کاهش یافته و کودک خود باید عناصر سیستم ایمنی بدن خود را تولید کند به همین دلیل است که این فرآیند ممکن است با تب یا عفونت همراه شود.

علایم این فرآیند در کودکان مختلف متفاوت خواهد بود. برخی از نوزادان علایم شدید را تجربه می کنند و برخی علایم خفیف مواجه می شوند. در ادامه برخی از علائم کلی را که هنگام دندان درآوردن نوزاد بروز می کند ملاحظه می فرمایید.

حجم بزاق دهان در نوزادان افزایش یافته و باعث افزایش آبریزی دهان نوزاد می شود.

  • التهاب لثه نوزاد
  • خاش لثه ها
  • احساس درد
  • احساس ناراحتی نوزاد و بی قراری های او
  • کودک صورت و گوش خود را می مالد
  • بدخوابی در نوزاد
  • بی میلی و بی اشتهایی کودکان
  • علاقه شدید به جویدن اشیا مختلف
  • تب
  • اسهال

در صورت مشاهده تب و اسهال شدید بویژه برای مدت زمان طولانی تر از ۲۴ ساعت بهتر است والدین به پزشک مراجعه کنند. اکثر والدین تصور می کنند که این مورد نیز یکی از علایم دندان درآوردن در نوزادان می باشد اما باید بدانید که هنوز دلیل علمی برای این موضوع اثبات نشده است.

ماساژ لثه نوزاد

ماساژ لثه نوزاد برای بهبود درد دندان درآوردن

ماساژ لثه نوزاد یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید به عنوان والدین آن را یاد بگیرید و در زمان بی‌قراری کودک به دلیل دندان درآوردن استفاده کنید. ماساژ می‌تواند با افزایش گردش خودن در ناحیه لثه‌ها باعث تسکین درد آن‌ها شود. این موضوع می‌تواند به خود شما نیز فرصت استراحت چند ساعتی را فراهم آورد.

در واقع ماساژ لثه نوزاد نوعی از ماساژ است که خواص به خصوصی دارد. این ماساژ باعث افزایش گردش خون در لثه ها و تکسین درد و تقویت ریشه دندان و جلوگیری از پوسیدگی و حفظ طراوت و شادابی دندان می‌شود.

برای ماساژ لثه نوزاد با استفاده از انگشتان کاملا تمیز یا پد استریل مرطوب لثه‌های کودک را بمالید. این فشار می‌تواند ناراحتی کودک شما را کاهش دهد.

سایر روش‌های بهبود درد دندان درآوردن نوزاد

سایر روش‌های بهبود درد دندان درآوردن نوزاد

علاوه بر ماساژ لثه نوزاد که اصل فشار بر روی لثه‌ها پیروی می‌کند، روش‌های مختلفی نیز برای این کار وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در خانه امتحان کنید.

دندان را مرطوب و خنک نگه دارید

یک حوله کوچک، قاشق یا حلقه دندان درآوردن سرد می تواند درد لثه کودک را تسکین دهد. با این حال به نوزاد حلقه دندانی یخ زده ندهید.

خوراکی‌های سفت را امتحان کنید

برای بهبود درد دندان آوردن نوزاد خوردن خوراکی‌های سفت می‌تواند موثر باشد. بهتر است چیزی برای جویدن در نظر بگیرید. یک خیار پوست کنده و یک هویج می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. با این حال مراقب کودک خود باشید.

آب جاری شده از دهانش را خشک کنید

جاری شدن بیش از حد آب از دهان کودک بخشی از فرایند دندان درآوردن است. داشتن حلقه دندانی، انگشتان یا اشیا دیگر در دهان، بزاق ایجاد می کند.

برای جلوگیری از سوزش پوست، یک پارچه تمیز برای خشک کردن چانه نوزاد استفاده کنید، یک مرطوب کننده مانند کرم یا لوسیون بر پایه آب در نظر بگیرید و استفاده کنید.

استفاده از داروهای مسکن

اگر نوزادتان بد عنق است استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن ممکن است کمک کند. از قرص‌های هومیوپاتیک و داروهایی که حاوی بنزوکائین یا لیدوکائین هستند اجتناب کنید. آن‌ها می‌توانند برای کودک شما مضر باشند. البته در کل مطمئن باشید که استفاده سرخود از دارو مسکن قطعاً ممنوع است و باید به توصیه پزشک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.