در مورد ماساژ دیپ تیشو بیشتر بدانید…!

ماساژ بافت عمیق یا دیپ تیشو نوعی ماساژ درمانی است که در آن از فشارهای سنگین و ضربه‌های آرام استفاده می‌شود تا این فشار به لایه های عمیق‌تر پوست و بافت همبند عضلات اطراف نفوذ کند. با اینکه قدمت استفاده از ماساژ به قرن ها قبل بر‌می‌گردد اما قدمت ماساژ بافت عمیق کمتر از ۲۰۰ سال است. از این ماساژ برای تسکین دردهای شدید نواحی منقبض شده مثل گردن، پایین تنه و بالا تنه، ماهیچه ران و شانه‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله در مورد فواید ماساژ دیپ تیشو و برخی نکات دیگر در مورد این ماساژ صحبت می‌کنیم.

ماساژ دیپ تیشو یا بافت عمیق چیست؟

ماساژ دیپ تیشو

اولین افرادی که مزیت های ماساژ بافت عمیق را کشف کردند، ساکنان غرب دور و مصریان بودند. از نظر آنها ، تکنیک های ماساژ سوئدی مشابه ماساژ بافت عمیق بود.

در نیمه دهه سال ۱۸۰۰ میلادی، پزشک‌های کانادایی این تکنیک‌ها را توسعه دادند. سپس در سال ۱۹۴۹ پزشک کانادایی به به نام ترس فیمر دستورالعمل‌هایی برای این تکنیک‌ها ارائه کرد. از آن به بعد، این ماساژ به عنوان شیوه‌ای برای کنترل بیماری‌های مزمن و درمان آسیب‌های بافت نرم، جایگاه ویژه‌ای در طب ورزشی و فیزیوتراپی پیدا کرد.

ماساژ بافت عمیق چیست؟

ماساژ بافت عمیق چیست؟

ماساژ بافت عمیق یک تکنیک ماساژ است که عمدتاً برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند فشار و آسیب های ورزشی استفاده می‌شود. این ماساژ شامل اعمال فشار پایدار با استفاده از ضربات آرام و عمیق برای هدف قرار دادن لایه‌های داخلی ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند است.

این کار به شکسته شدن بافت زخم که به دنبال آسیب دیدگی ایجاد می‌شود کمک می‌کند و باعث کاهش تنش در عضلات و بافت ها می‌شود. همچنین با افزایش جریان خون و کاهش التهاب باعث بهبودی سریع‌تر درد و مشکلات اسکلتی و عضلانی می‌شود.

مزایای ماساژ دیپ تیشو چیست؟

مزایای ماساژ دیپ تیشو چیست؟

ماساژ بافت عمیق هم مزایای جسمی و هم روانی دارد. برخلاف سایر تکنیک‌های ماساژ درمانی که روی ریلکسیشن تمرکز دارند، ماساژ بافت‌های عمیق به درمان درد عضلات و بهبود مشکلات مربوط به کمک می کند. اما هنوز هم می تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی نیز رها شوید.

مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۴ بر روی ۵۹ نفر، نشان می‌دهد ماساژ بافت های عمیق به کاهش درد در افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک می کند.

ماساژ بافت های عمیق به موارد زیر کمک می کند:

  • آسیب‌های ورزشی
  • فیبرومیالژیا
  • فاشیلیت پلانتار
  • فشار خون
  • سیاتیک
  • آرنج تنیس

تفاوت ماساژ دیپ تیشو با ماساژ سوئدی

ماساژ دیپ تیشو ماساژ سوئدی نیست!

بسیاری به اشتباه ماساژ سوئدی و ماساژ بافت عمیق را یکی می‌نامنند و این اشتباه در اثر تعریف ماساژ سوئدی که بیانگر یک ماساژ با کار بر روی بافت‌های عمقی بدن جهت رفع آسیب‌های عضلانی و اسکتنی می‌باشد، رخ می‌دهد.

باید بگوییم که ماساژ دیپ تیشو و ماساژ سوئدی دو نوع ماساژ متفاوت هستند. هر دو ماساژ از برخی ضربات یکسان استفاده می‌کنند، اما در مورد میزان فشار استفاده شده و کاربردهای مختلفی تا حد زیادی متفاوت هستند. در اینجا تفاوت‌های کلیدی بین ماساژ بافت عمیق و ماساژ سوئدی وجود دارد:

کاربرد تعیین شده: ماساژ بافت عمیق عمدتا برای درمان دردهای مزمن و آسیب‌های مربوط به ورزش استفاده می‌شود. اما ماساژ سوئدی عمدتاً برای تقویت آرامش و کاهش فشار عضلات ناشی از فعالیت‌های روزمره مانند نشستن پشت رایانه استفاده می‌شود.

فشار: ماساژ سوئدی یک شکل لطیف‌تر از ماساژ است که کشش کمتری نسبت به ماساژ بافت عمیق دارد. هر دو نوع شامل استفاده از کف دست و انگشتان برای ورزاندن و دستکاری بافت‌های است، اما از آرنج و ساعد نیز ممکن است برای اعمال فشار بیشتر در طول ماساژ بافت عمیق استفاده شود.

نقاط تمرکز: ماساژ بافت عمیق لایه‌های درونی ماهیچه‌های شما را هدف قرار می‌دهد. ماساژ دیپ تیشو برای درمان آسیب های عضلانی و تاندونی، درد و سفتی در گروه‌های عضلانی و مفاصل شما استفاده می‌شود. ماساژ سوئدی لایه‌های سطحی ماهیچه را هدف قرار می‌دهد و روی قسمت‌های بدن شما تمرکز می‌کند که بیش‌ترین تنش را دارند، مانند گردن، شانه‌ها و کمر.

ماساژ دیپ تیشو

در طول ماساژ بافت عمیق چه اتفاقی می‌افتد؟

قبل از ماساژ بافت عمیق، مشاور ماساژ در مورد مناطق مشکل شما اطلاعات کسب می‌کند. ماساژ دیپ تیشو می تواند کل بدن یا فقط یک ناحیه را درگیر کند. پس از آماده شدن، از شما خواسته می‌شود که روی یک صفحه به پشت یا بر روی شکم خود دراز بکشید.

در مرحله بعدی ماسور با استفاده از یک تماس سبک‌تر ، ماهیچه‌های شما را گرم می‌کند. زمانی که شما گرم شدید، کار بر روی مناطق مشکل‌دار شروع خواهد شد.آن‌ها از مالش عمیق و نوازش با فشارهای مختلف استفاده می‌کنند.

آیا ماساژ دیپ تیشو عوارض دارد؟

آیا ماساژ دیپ تیشو عوارض دارد؟

برای چند روز پس از ماساژ بافت عمیق، درد داشتن چیز غیر معمولی نیست. استفاده از یک تشک گرم و یا کمپرس سرد که در یک حوله پیچیده شده، ممکن است به تسکین درد کمک کند.

اگرچه ماساژ درمانی عموما بی خطر است، اما ماساژ با بافت عمیق که از فشار بسیار محکم استفاده می‌کند، ممکن است برای همه بی‌خطر نباشد. اگر مشکلات زیر را دارید، بهتر است قبل از این که ماساژ دیپ تیشو را تجربه کنید، با پزشک مشورت کنید و از خطرات احتمالی آن برای خودتان مطلع شوید.

  • سابقه لخته شدن خون
  • سابقه مصرف رقیق کننده خون
  • سابقه خون ریزی
  • مبتلا به سرطان یا در حال شیمی درمانی

افرادی که با پوکی استخوان یا سرطانی که به استخوان‌ها سرایت کرده است، درگیر هستند باید از ماساژ بافت عمیق اجتناب کنند. چون فشار قوی که به کار می‌رود ممکن است باعث شکست شود.

افراد باردار نیز باید از ماساژ دیپ تیشو اجتناب کنند. برای این افراد انواع دیگر ماساژ درمانی مانند ماساژ سوئدی، ممکن است گزینه بهتری باشند.

ماساژ بافت عمیق برای افرادی که درگیر فعالیت‌های شدید بدنی مانند دویدن هستند، یا افرادی که دارای صدمات یا درد مزمن هستند، مناسب ترین است.

اگر آستانه درد شما کم است یا یا به دنبال آزاد کردن ماهیچه‌های سفت هستید، ماساژ سوئدی کمی ملایم‌تر بوده و گزینه بهتری است. در صورت وجود شرایط پزشکی اساسی قبل از ماساژ بافت‌های عمیق با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین دقت داشته باشید ممکن است انتخاب بهتری نیز برای شما وجود داشته باشد آن هم استفاده از دستگاه‌های ماساژور است چرا که این دستگاه‌ها با علم روز دنیا ساخته شده و کاملا بی‌خطر هستند.

اگر قصد خرید دستگاه ماساژور را دارید بهتر است پیش از خرید از محصولات ما دیدن فرمایید چرا که ما بهترین دستگاه‌های ماساژور دنیا را اعم از برند آیرست و همچنین روتای، با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت و پشتیبانی برای شما فراهم آورده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.