چرا بعد از ماساژ احساس درد می‌کنیم؟

همه‌ی ما می دانیم که ماساژ برای کاهش درد و تنش عضلانی ایجاد و ابداع شده است. اما شاید بنا به دلایل مختلفی نظیر تغییر مرکز ارائه ماساژ یا نوع ماساژ، درخواست ماساژ شدید، درخواست ماساژ فیزیکی و ورزشی و یا بنابه هر دلیل دیگری، احساس می‌کنید درد شما را آزار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم دلیل احساس درد بعد از ماساژ را مورد بررسی قرار دهیم. با میسرست بمانید…

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

به طور کلی دریافت ماساژ درمانی، غیر ممکن است که باعث ایجاد درد شود. انواع مختلفی از روش‌های درمانی طراحی شد‌ه‌اند که برای تاثیرگذاری مثبت، عضلات نیاز دارند تا مدتی بعد از انجام ماساژ، استراحت کنند. با این حال چند دلیل وجود دارد که ممکن است بعد از ماساژ شما احساس ناراحتی و درد داشته باشید و کارهای متعددی را برای تجربه نکردن این امر در آینده انجام دهید. در ادامه به بررسی چند دلیل احساس درد بعد از ماساژ می‌پردازیم.

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

شما ورزشکار حرفه‌ای هستید

اولین دلیل دلیل احساس درد بعد از ماساژ می‌تواند به این برگردد که به عنوان ورزشکار، از ماساژ ورزشی استفاده می‌کنید. افراد بسیار فعال مانند ورزشکاران، ممکن است انواع مختلفی از ماساژ درمانی را درخواست کنند و به طور خاص از انتخاب خود، حمایت کرده و آن را تحمل کنند. ماساژ ورزشی و خدمات دیگر مثل حمام‌های یخی برای افزایش گردش خون، تسریع التیام، محافظت در برابر سفتی و غیره طراحی شده‌اند. از آنجا که گاهی ورزش و شدید نیازمند شرایط فیزیکی خاص است، باید در نظر داشته باشید که نیازمندِ فاکتورهای دیگری نظیرِ نگهداری و مراقبت‌های بعد از تمرین نیز می‌باشد.

درمانگران ماساژ ورزشی علاقه بیشتری به استفاده از فشار عمیق‌تر به ویژه در مناطقی که احتمال می‌دهند، نیاز به فشارِ بالا است، دارند. ماساژ همچنین مواد زائد متابولیک ایجاد شده در طول ورزش را از بین می‌برد و این می‌تواند بافت‌ها را تحریک کند. بدن به پردازش این سموم بعد از ماساژ ادامه می‌دهد و این سموم اغلب به عنوان درد ثبت می‌شوند. با این حال، این عکس‌العمل بدن، پاسخِ سالم به ماساژ ورزشی از سوی آن است. در واقع این نشانه آن است که درمان موثر واقع شده است.

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

تصورتان از سطح تحمل خود اشتباه است

افرادی که برای نخستین بار از ماساژ درمانی استفاده می‌کند، ممکن است درباره حد تحمل خود قضاوت نادرستی داشته باشند و خودشان را بسیار دستِ بالا بگیرند و درصورتی که احساس درد داشته باشند، از این احساس چیزی به تراپیست نگویند. این افراد یا به دلیل تصور اشتباه از سطح تحمل خود یا باور غلط از این که ماساژ شدید موثرتر است، از ماساژور درخواست ماساژ شدید و با فشار بالا را می‌کنند.

هیچ یک از این درخواست‌ها، حتی اگر واقعا اولویت شما باشد، نادرست یا نامناسب است. درمانگران ماساژ درمانی بهتر از شما درک می‌کنند که چه انتظاری از درمان دارید و چگونه باید ادامه شود. اما اگر شما متوجه شوید که بعد از ماساژ، درد و رنج بیشتری احساس می‌کنید، این می‌تواند نشان دهد که تصور شما فراتر از تحمل شما بوده است.

تصور درمانگر از سطح تحمل شما اشتباه است

متخصصان ماساژ درمانی برای تشخیص بافت‌ها، توجه به مقاومت در ماهیچه‌ها و نوار پیوندیِ بدن، آموزش دیده‌اند. معمولا درمانگران باتوجه به اجازه بدن شما، نوع و شدت ماساژ را تشخیص می‌دهند. اما اگر درمانگر از سوی ماهیچه‌ها و بدن شما، احساس مقاومت نکند، ممکن است شدت را مطابق آن تنظیم نکند که در این صورت، بافت احتمال دارد شوکه شود که این می‌تواند منجر به درد شود.

درمانگران ماساژ، به طور کلی به فشار و ضربه‌ها با محدودیت زیاد، علاقه نشان نمی‌دهند. اما دیدن این که مشتری تا چه حد می‌تواند آن را تحمل کند، ممکن است این علاقه را به چالش بکشاند. اگر مطمئن شدید که درمانگر به سطح تحمل شما بی اعتنا است، در این صورت ناراحتی خود را با او در میان بگذارید.

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

عدم انجام حرکات کششی بعد از ماساژ

آخرین دلیل احساس درد بعد از ماساژ ممکن است برای این باشد که شما پس از ماساژ، انجام حرکات کششی را فراموش کرده‌اید. هنوز اطلاعاتی مبنی بر این وجود ندارد که حرکات کششی بعد از جلسه ماساژ برای رفع درد بعد از ماساژ موثر است و ماساژ دهندگان حتی آن را بعد از درمان، توصیه نمی‌کنند. در حالی که بعید است حرکات کششی به طور کامل در برابر درد پس از ماساژ پیشگیری کنند. اما می‌تواند راهی بلند مدت برای حفظ آرامش در برابر تاثیرات ناشی از درمان و ماساژ باشد. کشش بعد از ماساژ می‌تواند مفاصلِ حرکتی و رطوبت در ماهیچه‌ها و بافت‌ها را باعث شود و انعطاف پذیری شما را بهبود ببخشد. همچنین حرکات کششی بعد از ماساژ ممکن است تحمل شما را افزایش دهند.

دلیل احساس درد بعد از ماساژ

آنچه شما می‌توانید در مورد آن انجام دهید

اول، این دیدگاه را فراموش کنید که ماساژ باید دردآور و عمیق باشد تا به طور موثر کار کند. حتی زمانی که هنگام ماساژ نیروی خاصی را احساس نمی‌کنید، ممکن است درمانگر عمیق‌تر از شما فکر کند. به یاد داشته باشید، هر چه ریلکس‌تر باشید، ماساژ کم‌تر احساس خواهد شد. بعضی افراد ترجیح می‌دهند که درمان با فشار عمیق تر انجام شود و حتی از این کار با وجود درد، لذت می‌برند.

اگر این وصف، حال شما را توصیف می‌کند، آن را به درمانگر خود بگویید و این ارتباط را در طول درمان، حفظ کنید و هر گونه تنش در بدن خود را با یک تنفس عمیق کنترل کنید. تنفس به نرم کردن بافت‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد که درمان موثر واقع شود. اگر پس از ماساژ احساس درد داشتید، سریعا از یک کمپرس یخ در مناطق ویژه که درد دارند، استفاده کنید.

همیشه در طول جلسه مقدار مورد نظر فشار را چک کنید و مطمئن باشید که شما در مورد نوع فشاری که می‌خواهید و یا از آن لذت می‌برید مورد قضاوت قرار نخواهید گرفت. همه با هم فرق دارند! اگر شما درد را با یک ارائه کننده ماساژ خاص ادامه دهید، آن شخص ممکن است با نیازهای شما ناسازگار باشد. در این حالت یک درمانگر دیگر را پیدا کنید و ماساژ با فشار جدیدی را تجربه کنید.

برگرفته شده از massagetique.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.