چرا و چگونه ماساژ پرینه را انجام دهیم؟

ماساژ پرینه تکنیکی است که کمک می‌کند تا کشش در پرینیوم برای راحتی زایمان افزایش یابد و بدن را با فرآیندهای طبیعی‌اش تقویت می‌کند. اگر در آستانه تولد اولین نوزاد خود هستید، ممکن است کمی نگرانی داشته و به دنبال اطلاعاتی مورد ماساژ پرینال و نحوه‌ی انجام باشید. در این مقاله قصد داریم ماساژ پرینه را مورد بررسی قرار دهیم.

ماساژ پرینه و نحوه‌ی انجام آن

ماساژ پرینه

بسیاری از مادران نگران احتمال پاره‌گی درجه دوم که امری نسبتا رایج بوده و نیاز به عمل اپیزیوتومی دارد؛ هستند. اپیزیوتومی عمل جراحی است که شکافی کوچک بین واژن و مقعد ایجاد می کند تا زایمان راحت تر اتفاق بیفتد. پرورش و شناخت بدن از طریق ماساژ می‌تواند شما را نسبت به بدن‌تان بیشتر از قبل صاحب اختیار کند!

ماساژ قادر است در طول بارداری و این برهه خاص، هم از شما و هم از نوزادتان مراقبت و حمایت کند.

سوزان یاتس کارشناس ماساژ بارداری و پرینه در این‌باره توضیح می‌دهد:

در طول بارداری، ماساژ یک کار لوکس نیست، بلکه یک امر ضروری است. چرا که در این دوران تغییرات زیادی هم از نظر فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی در حال رخ دادن است.

با استفاده از ماساژ، یک مادر می‌تواند به طور کامل با تغییر شکل بدن خود را لمس کرده و تواناهایی بدنش را درک کند. بنابراین ترس او نسبت به دورنمای کار می‌تواند کمتر شود.

در طول دوران بارداری، هورمون‌های پروژسترون و آرامش توسط بدن آزاد می‌شوند که نقش مهمی در در شل کردن و نرمی ماهیچه‌های رحم ایفا می‌کنند. ماساژ پرینه تکنیکی است که کمک می‌کند تا کشش در پرینیوم برای راحتی زایمان، افزایش یابد.

پرینیوم چیست؟

پرینیوم چیست؟

پرینیوم پوست نرم بین مقعد و واژن (آلت تناسلی) است و از آنجایی که این محل نزدیک به کانال واژن است در اثر فشار زایمان به ویژه در خانم‌هایی که اولین زایمان طبیعی خود را تجربه می‌کنند، مستعد پارگی است.

اما تمام پارگی‌ها در این ناحیه یکسان نیستند. برخی از آن‌ها کوچک بوده و سریعا بهبود می‌یابند و نیاز به درمان خاص ندارند. اما برخی دیگر تا انتهای اسپکتروم کشیده می‌شوند و انقباض‌های عمیقی ایجاد می‌کنند که نیاز به بخیه دارند و بهبود آن‌ها ممکن است هفته‌ها طول بکشد.

ماساژ پرینه چیست؟

ماساژ پرینه چیست؟

ماساژ پرینه دقیقا همان چیزی است که از اسم آن مشخص می‌باشد: ماساژ دادن پرینیوم که در طول بارداری انجام می‌شود.

ماساژ پرینه تکنیکی است که با افزایش جریان خون در ناحیه پرینیوم باعث کشش و افزایش انعطاف‌پذیری آن شده و بدن را برای زایمان راحت‌تر آماده می‌کند و امیدوار است که این ناحیه را در حین زایمان سالم نگه داشته یا حداقل آسیب کمتری به آن برسد.

برخی از زنان ترجیح می‌دهند خودشان این ماساژ را انجام دهند، اما برخی دیگر از شریک زندگی‌شان این ماساژ را درخواست می‌کنند.

فواید ماساژ پرینه در طول بارداری چیست؟

فواید ماساژ پرینه در طول بارداری چیست؟

ممکن است ماما در طول کار ماساژ پرینه را انجام دهد اما به نظر نمی‌رسد که این ماساژ در طول مراحل کششی زایمان فایده‌ی قابل توجهی داشته باشد، اما ماساژ پرینه در چند هفته‌ی آخر بارداری مزایای بسیاری خواهد داشت. در ادامه مزایای ماساژ perineal را بررسی می‌کنیم.

کاهش درد در هنگام زایمان

برای بسیاری از زنان که در فکر زایمان طبیعی هستند؛ چیزی که می‌توان آن‌ها را منصرف کند، ترس از درد زایمان است. گفته می شود ماساژ پرینه می‌تواند درد زایمان را تا حدودی کاهش دهد. کشیدن آرام مقعد به طور منظم در طول چند هفته‌ی آخر بارداری باعث می‌شود کشش به راحتی در طول زایمان رخ داده و باعث کاهش درد شود.

کمک به بیرون آمدن راحت و سریع سر نوزاد

همچنین اگر ماساژ پرینه انجام شود و پرینیوم کشیده شود، سر نوزاد راحت‌تر و سریع‌تر بیرون می‌آید. به علاوه ماساژ پرینه به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری برای احساس فشار و کشش آماده شوید. چرا که به طور طبیعی اگر بدانید انتظار چه چیزی را دارید، تنش کمتری خواهید داشت و عضلات شما می‌تواند کشش بیشتری داشته باشند.

جلوگیر از پارگی ناحیه پرینیوم

بیش از ۸۵ درصد زنان در معرض برخی مشکلات پاره‌گی در طول زایمان هستند. بر اساس چهار آزمایش در ۲۵۰۰ خانم، محققان دریافتند که ماساژ پرینه قبل از زایمان میزان بروز آسیب‌های پرینه را کاهش می‌دهد. بسیاری از زنانی که در طول بارداری ماساژ پرینه انجام داده‌اند پس از زایمان گزارش می‌دهند که ناحیه پرینیوم آن‌ها خیلی سریع به حالت عادی بازگشته است.

کاهش احتمال اپیزیوتومی

همان محققان دریافتند که ماساژ پرینه در دوران بارداری به ویژه برای زنانی که در آستانه اولین زایمان خود هستند، کاهش احتمال اپیزیوتومی را تا ۱۶ درصد کاهش می‌دهد. این در حالی است که خطر اپیزیوتومی در زایمان‌های بعدی را کاهش نمی‌دهد.

کاهش درد تا سه ماه پس از تولد

انجام این ماساژ در طول دوران بارداری اثرات خوبی را بعد از زایمان نیز خواهد داشت. علاوه‌بر اینکه ماساژ پرینه احتمال نیاز به بخیه را کاهش می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعداد زنانی که حتی سه ماه پس از تولد دچار درد می‌شدند کاهش یافته است.

آموزش انجام ماساژ پرینه

آموزش انجام ماساژ پرینه

در ادامه دستورالعمل‌های گام به گام برای شروع ماساژ پرینه در منزل آورده شده است. طبق روال همیشه لطفا قبل از انجام این ماساژ در مورد آن با پزشک معالج خود مشورت کنید و بدن خود را در مورد آماده بودن برای انجام آن چک کنید.

از چه زمانی ماساژ پرینه را شروع کنم و تا چه مدت ادامه دهم؟

بهتر است ماساژ پرینه را حدود هفته ۳۴ بارداری شروع کرد. زودتر از این زمان وقت هدر دادن است. بهتر است ماساژ پرینه حداقل یک بار در هفته انجام شود.

برای شروع به چه چیزهایی نیاز است؟

توجه به نکات ایمنی و بهداشتی قبل از انجام ماساژ پرینه بسیار اهمیت دارد. چرا که ناحیه‌ی مورد ماساژ بسیار حساس بوده و می‌تواند به سادگی آلوده شود. پیش از شروع ناخن‌های انگشتان خود را کوتاه کرده و به خوبی دست‌هایتان را بشویید.

روغن ماساژ سالم، غیرسمی مانند روغن بادام، زیتون، روغن ویتامین E، روغن نارگیل یکی دیگر از ملزومات شروع این ماساژ می‌باشد. اگر یک حوله تمیز و آینه نیز در اخیتار داشته باشید خالی از لطف نیست.

چگونه ماساژ پرینه انجام دهم؟

اول باید بدن خود را آماده کنید و یک حمام گرم بگیرد و با استفاده از کمپرس گرم، منظقه مورد ماساژ را به مدت ۱۰ دقیقه نرم کنید. سپس در موقعیت راحت بر روی حوله تمیز قرار بگیرید. روی کمر به طوری که سرتان بالاتر از تنه قرار بگیرد بخوابید و آینه را طوری تنظیم کنید تا قسمت پرینه را به راحتی ببینید. سپس در صورتی که کاملا آرام و راحت هستید، روغن ماساژ را بر روی قسمت پرینیوم اعمال کنید. پس از انجام این کارها، سه مرحله‌ی بعدی را دنبال کنید.

  1. ۲ تا ۳ سانتی‌متر از انگشت شست دو دست خود را داخل واژن کردن و به سمت پایین حرکت دهید و به طور مستقیم و آرام بر روی پرینیوم فشار وارد کنید. اجازه دهید این ناحیه به مدت یک تا دو دقیقه کشیده شود. سپس دو انگشت شست خود را به صورت حرف U داخل واژن حرکت دهید. سپس بعد از ۱۰ دقیقه ماساژ مجدد دست‌ها را بشویید. سوزش یا کشش ناگهانی خوب است اما اگر درد دارید، فشار را کاهش دهید یا ماساژ را متوقف کنید.
  2. هنگامی که پرینیوم برای چند دقیقه کشیده شد می‌توانید به آرامی انگشت شست خود را به سمت دو طرف واژن حرکت دهید. آن را از طرفی به طرف دیگر بکشید.
  3. اگر از دو انگشت شست استفاده می کنید؛ می توانید آنها را از پایین به سمت هر دو طرف بکشید. این کار را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه ادامه دهید.

چه زمانی نباید ماساژ انجام داد؟

چه زمانی نباید ماساژ انجام داد؟

اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونت واژن دارید این ماساژ را امتحان نکنید. همچنین ماساژ ملایم پرینه (بدون کشش) نیز می‌تواند پس از زایمان به استقامت ماهیچه‌ها کمک کند. در صورت داشتن هرگونه بخیه یا پاره‌گی بعد از زایمان تا زمان بهبود و درمان، صبر کنید.

مهم‌ترین چیز این است که به حرف بدن و حس خود گوش کرده و بهترین تصمیم را بگیرید. توجه داشته باشید که هر بارداری و هر مادر و نوزادی متفاوت بوده و شرایط یکسانی ندارد. در صورتی که احساس خوبی نسبت به این ماساژ ندارید و باعث ناراحتی‌تان می‌شود، آن را انجام ندهید؛ به همین سادگی.

برگرفته شده از منابع معتبر زیر:

weleda.co.uk

mamanatural.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.