بررسی بهترین روغن‌ها برای ماساژ درمانی

اینکه شما از ماساژ خانگی برای خودتان استفاده می‌کنید یا به عنوان درمانگر ماساژ در مراکز ماساژ درمانی مشغول به کار هستید، باید توجه داشته باشید که روغن ماساژ باعث می‌شود دست روی پوست راحت‌تر و بدون اصطکاک حرکت کند. روغن و لوسیون‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از این روغن‌ها پوست را تا حد لازم چرب می‌کند، اما برخی دیگر در اثر فاسد شدن، بوی نامطبوعی پخش می‌کنند. دانستن برخی از تفاوت‌های بین روغن‌ها می‌تواند به شما کمک کند بهترین روغن را برای این وضعیت انتخاب کنید. در این مقاله بهترین روغن ها برای ماساژ که مطابق با نظر درمانگران ماساژ بوده و فواید و کابردهای زیادی دارند را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین روغن ها برای ماساژ

بهترین روغن ها برای ماساژ

روغن ماساژ نارگیل تقسیم شده

یکی از بهترین روغن ها برای ماساژ روغن نارگیل است. ممکن است فکر کنید روغن نارگیل یک روغن جامد و سنگین است. اما باید گفت اینچنین نیست. روغن نارگیل به عنوان یک روغن بسیار سبک، کم چرب و مایع شناخته شده است که برای ماساژ بسیار خوب است.

روغن نارگیل تقسیم شده حاوی تری‌گلیسیرید با زنجیره‌ی متوسط است (در زنجیره‌ی بلند تری‌گلیسیرید حذف شده است). در نتیجه روغن نارگیل تقسیم شده نسبت به روغن معمولی دارای چسبندگی بیشتری است و همین دلیل آن را برای برای ماساژهای کوتاه مدت که اغلب برای هدف قرار دادن مناطق تنش عضلانی انجام می‌شوند، مناسب ساخته است. روغن نارگیل تقسیم شده عمر مفید زیادی دارد و معمولا ارزان تر از روغن های دیگر است. روغن نارگیل برخلاف بسیاری از روغن‌های مورد استفاده در ماساژ راحت شسته می‌شود. همچنین روغن نارگیل تقسیم شده عطر نارگیل معمولی را ندارد. این روغن نباید برای افراد مبتلا به آلرژی نارگیل استفاده شود.

بهترین روغن ها برای ماساژ

روغن جوجوبا

اگر چه روغن جوجوبا یک روغن خوانده می‌شود اما در واقع نوعی موم است که از بذر گیاه جوجوبا گرفته می‌شود. بر خلاف سایر روغن های ماساژ، این روغن چرب نیست. جوجوبا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی یک گزینه خود برای درمان آکنه در افراد مستعد به این عارضه‌ی پوستی استفاده می‌شود. روغن جوجوبا ماندگاری بالایی دارد و خیلی زود فاسد نمی‌شود، بنابراین اگر به صورت مداوم ماساژ نمی‌کنید، بهتر است از این روغن استفاده کنید. این روغن دارای جذب بالایی است و از این رو برای آروماتراپی یک گزینه بی رقیت است. روغن جوجوبا بو و عطر تحریک‌کننده‌ای ندارد و به همین خاطر موجب بروز حساسیت پوستی و آلرژی در افراد نمی‌شود.

همانطو که گفته شد، جوجوبا دارای سرعت جذب بالایی است. از این روز شاید مجبور شوید آن را دوباره استفاده کنید و یا با سایر روغن‌های ماساژ ترکیب کنید. روغن جوجوبا نسبت به سایر روغن‌ها گران‌تر است.

بهترین روغن ها برای ماساژ

روغن آفتاب گردان

یکی دیگر از بهترین روغن ها برای ماساژ روغن آفتابگردان است. روغن آفتابگردان یک روغن سبک، غیر چرب است که پوست را چرب نمی‌کند. روغن استخراج شده از دانه‌های آفتابگردان، غنی از اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک و اسید استریک که همگی از ترکیبات ضروری برای پوست سالم هستند، می‌باشد. مقدار اسیدلینولئیک با افزایش سن در پوست کاهش می‌یابد،‌ همچنین استفاده از صابون‌های سخت و پاک‌کننده‌های قوی نیز می‌تواند میزان این اسید را در پوست به شدت کاهش دهد.

روغن آفتابگردان دارای ماندگاری پایینی است و زود فاسد می‌شود، پس باید آن را در مقادیر کمی خریده داری کنید و حدالامکان در فضای تاریک و خنک نگهداری کنید. اضافه کردن یک یا دو کپسول ویتامین E خالص در بطری حاوی روغن آفتابگردان، به افزایش عمر مفید این روغن کمک می‌کند.

افرادی که آلرژی به خانواده گیاهان آفتابگردان دارند باید از روغن آفتابگردان اجتناب کنند.

بهترین روغن ها برای ماساژ

روغن بادام

چهارمین نوع از بهترین روغن ها برای ماساژ درمانی، روغن بادام می‌باشد. روغن بادام شیرین یکی از محبوب ترین روغن های ماساژ درمانی است. روغن بادام شیرین از بادام زرد گرفته می‌شود.

این روغن، کم چرب و سبک است و به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام ماساژ، دستانتان را به راحتی بر روی پوست حرکت دهید. روغن بادام شیرین خیلی سریع جذب می شود، به طوری که شما مجبورید آن را دوباره استفاده کنید. در مقایسه با روغن‌های دیگر، قیمت روغن بادام شیرین مناسب است. این روغن معمولا پوست را تحریک نمی‌کند. افرادی که مبتلا به آلرژی هستند باید از روغن بادام استفاده نکنند.

بهترین روغن ها برای ماساژ

روغن هسته زردآلو

پنجمین گزینه از بهترین روغن ها برای ماساژ استفاده از روغن هسته زرد آلو می‌باشد. روغن هسته زردآلو در بافت و رنگ به روغن بادام شباهت دارد، اما قیمت آن کمی بیشتر از آن است. روغن هسته‌ی زردآلو سرشار از ویتامین E است و به همین خاطر در مقایسه با روغن‌های دیگر، دیرتر فاسد می‌شود و ماندگاری بیشتری دارد. این روغن همانند روغن بادام، خیلی سریع جذب پوست می‌شود، بنابراین باعث می‌شود پس از استفاده افراد احساس نمی‌کنند که پوستشان چرب شده است. این ویژگی روغن هسته زردآلو، همچنین باعث می‌شود جزء گزینه‌های مناسب رای ماساژ آروماتراپی باشد. افرادی که به آجیل حساسیت دارند، می‌توانند روغن هسته‌ی زردآلو را جایگزین روغن بادام شیرین کنند.

بهترین روغن ها برای ماساژ

سایر روغن‌های ماساژ

روغن آووکادو

روغن آووکادو از میوه‌ی آووکادو گرفته می‌شود. روغن آووکادو روغنی سبز رنگ و سنگین است و معمولا با سایر روغن‌های ماساژ مانند روغن بادام شیرین ترکیب می‌شود. قیمت آن تقریبا دو برابر روغن بادام شیرین است. افرادی که به شیره‌ی گیاهان حساسیت دارند، ممکن است این حساسیت در مورد روغن آووکادو نیز صدق کند.

کره کاکائو

این روغن غنی با عطر و طعم خاص می‌باشد. کره کاکائو در دمای اتاق جامد و دارای بافت سنگین است. بنابراین اغلب با روغن‌های دیگر مخلوط شده و یا فقط برای برخی مناطق خاص استفاده می شود.

روغن هسته‌ی انگور

روغن دانه‌ی انگور یک روغن بسیار عالی است. روغن دانه‌ی انگور هیچ بو و عطر خاصی ندارد، روغن هسته‌ی انگور خیلی چرب نیست و به همین خاطر در گروه روغن‌های سبک قرار می‌گیرد.

روغن زیتون

اکثر افراد روغن زیتون را به عنوان روغن پخت و پز می‌شناسند. اما در برخی مواقع این روغن برای ماساژ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.  روغن زیتون چسبندگی و چربی بالایی دارد و به خاطر عطر و بوی متفاوت آن معمولا برای پخت‌وپز استفاده می‌شود و مردم تمایل کمتری به استفاده از آن به عنوان روغن ماساژ دارند.

کره‌ی شی (Shea Butter)

روغن کرچک از دانه‌های یک درخت بومی در آفریقا استخراج می‌شود و در دمای اتاق جامد است. این کره همانند کره‌‌ی کاکائو یک روغن نسبتا سنگین است و چون جذب پایینی دارد، استفاده از آن موجب چرب‌شدن پوست نیز می‌شود، به همین دلیل به تنهایی برای ماساژ استفاده نمی‌شود.

در این مقاله از میسرست بهترین روغن ها برای ماساژ را مطالعه کردید. اگر قرار است به مراکز ماساژ درمانی مراجعه کنید، حتما از نداشتن آلرژی و حساسیت به روغن ماساژ مورداستفاده و مواد به‌کار رفته در کرم‌ها و ژل‌ها مطمئن شوید. اگر بعد از انجام ماساژ بدن‌تان نسبت به روغن ماساژ یا هر ماده‌ی دیگر واکنش نشان داد، حتما با پزشک خود مشورت کنید. قبل از انجام ماساژ اسم روغن ماساژ را بدون رودربایستی از فرد ماساژدهنده بپرسید.

برگرفته شده از:

verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.