تسکین درد دیسک کمر با ماساژ درمانی

فتق دیسک کمر یک مشکل شایع ناشی از طرز ایستادن و نشستن اشتباه، اضافه وزن، بلند کردن اجسام سنگین در وضعیت ناردست و سایر عوامل دیگر می‌باشد. این می‌تواند یک وضعیت بسیار دردناک باشد و باعث شود تا افراد به دنبال یک راه سریع تسکین برای رهایی از این وضعیت باشند. یکی از این روش‌های درمانی و تسکین دیسک کمر، ماساژ درمانی است. در این بخش ضمن بیان عوامل و علل دیسک کمر تاثیر ماساژ برای بهبود دیسک کمر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ماساژ برای بهبود دیسک کمر

ماساژ برای بهبود دیسک کمر

فتق دیسک کمر ناشی از نقص در دیسک‌های نرم و ژله‌ای بین مهره‌ها است. این دیسک‌ها هنگام حرکت، تاثیر بین مهره‌ها را جذب می‌کنند و از استخوان و اعصابی که در سراسر نخاع عبور کرده‌اند، محافظت می‌کنند. زمانی که این دیسک‌ها به دلایل مختلف که در ادامه بیان می‌کنیم، آسیب می‌بیند ملتهب و متورم شده و فتق دیسک ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های دیسک کمر

بدن انسان ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات، از گردن تا پشت کمر دچار بیرون‌زدگی دیسک کمر یا ضعیف شدن آن شود که همه‌ی ما آن را با عنوان دیسک کمر می‌شناسیم.

ضعف دیسک در قسمت پایینی کمر، معمولا شایع‌ترین نوع دیسک کمر است. همان‌طور که می‌دانید ستون فقرات شبکه‌ی پیچیده‌ای از اعصاب و عروق خونی است که دیسک کمر می‌تواند فشار زیادی به این اعصاب و عضلات اطراف آن وارد کند. علائم و نشانه‌های دیسک کمر می‌تواند شامل دردهای غیر قابل تحمل و توضیح در بازو و پا، بی حسی و سوزش و یا ضعف در قسمت بازوها و پاها باشد. کاهش قدرت ماهیچه‌ها، از دست رفتن قدرت رفلکس، از دست رفتن توانایی راه رفتن، عدم توانایی برای لمس کردن و حتی تغییر در وضعیت کارکرد مثانه و روده از دیگر علائم دیسک کمر می‌تواند باشد. اغلب دیسک‌ها در ناحیه کمر و پایین کمر رخ می‌دهند. البته برخی اوقات نیز نشانه‌ی خاصی از خود بروز نمی‌دهند مگر اینکه با استفاده از MRI یا سی تی اسکن و سایر روش‌های عکسبرداری پزشکی قابل تشخیص باشند. دیسک کمر معمولا با علایم زیر همراه است.

  • درد و بی‌حسی، اغلب در یک سمت بدن
  • دردی که در دست یا پا هم حس می‌شود
  • دردی که شب‌ها یا با انجام برخی حرکات خاص بیشتر می‌شود
  • دردی که بعد از نشستن یا بلند شدن بیشتر می‌شود
  • دردی که بعد از پیاده‌روی‌های کوتاه به وجود می‌آید
  • ضعف عضلانی غیرقابل توصیف
  • مورمور شدن، درد یا سوزش در مناطق آسیب‌دیده

علل دیسک کمر

علل دیسک کمر

دلایل متعددی در ایجاد فتق دیسک کمر شریک هستند. دلایلی از قبیلِ سایش و پارگی دیسک با افزایش سن، اضافه وزن، آسیب دیدگی ستون فقرات، وضعیت اشتباه ایستادن و نشستن، عادت‌های بد در هنگام ورزش و بلند کردن نامناسب اجسام سنگین در بروز فتق دیسک کمر تاثیر دارند. این دیسک‌ها طوری آفریده شده اند که ستون فقرات را از آسیب‌ها محافظت کنند و زمانی که ستون فقرات بیش از حد فشرده شود، این دیسک‌ها آسیب می‌بینند. برای دیسک‌های شدید اغلب جراحی نیاز است. اما اکثر دیسک‌ها می‌توانند در عرض چند هفته یا چند ماه بهبود یابند.

مدیریت درد در دیسک کمر

مدیریت درد در دیسک کمر

درد ناشی از دیسک‌های آسیب دیده یا فتق می‌تواند خفیف یا شدید باشد. مدیریت درد در دیسک کمر شبیه به مدیریت درد در سایر بافت‌های نرم است.

  • زیاده روی نکنید. اگر دیسک کمر دارید، باید به خودتان فشار نیاورید و بیشتر به بدنتان توجه کنید. نباید اجسام سنگین بلند کنید و حتی در هنگام بلند کردن اجسام سبک نیز باید از شیوه‌ی صحیح بلند کردن استفاده کنید. یعنی ابتدا زانوهای خود را خم کنید و بنشینید و هنگام بلند کردن از فشار پاهای خود استفاده کنید نه کمر.
  • از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. برای مدیریت درد دیسک کمر بهتر است کمپرس سرد و گرم را هر ۲۰ دقیقه یک بار امتحان کنید.
  • توانبخشی را فراموش نکنید. به طور مداوم تمریناتی را که پزشک یا فیزیوتراپی به شما می دهد برای تقویت عضلات کمر و قسمت مرکزی بدن انجام دهید.
  • ورزش برای مدیریت درد دیسک کمر گزینه‌ی مناسبی است. ورزش منظم مانند پیاده روی به حفظ عضلات سالم و گردش خون در منطقه آسیب دیده کمک خواهد کرد.
  • داروهای مدیریت درد گزینه‌ی دیگر برای تسکین درد دیسک کمر است. داروهایی وجود دارد که می‌تواند به درد دیسک کمر کمک کند. این موارد می‌تواند از مسکن‌های بدون نسخه، شل کننده‌های عضلانی تا تزریق کورتیزون باشد. پزشک شما قادر به ارزیابی داروی مناسب بر اساس میزان درد شما خواهد بود.
  • ماساژ برای بهبود دیسک کمر گزینه‌ی پیشنهادی ما است. ماساژدرمانی می تواند به حفظ بافت ماهیچه‌ای در اطراف ستون فقرات و از بین بردن فشار روی ستون فقرات کمک کند.

ماساژ دیسک کمر

ماساژ برای بهبود دیسک کمر

ماساژ درمانی نمی‌تواند به طور قطع باعث درمان دیسک کمر باشد. اما زمانی که روی بافت‌های اطراف ستون فقرات اعمال شود، می‌تواند از طریق افزایش گردش خون به انعطاف پذیری عضلات، بهبود دامنه حرکت و تسکین درد کمک کند. البته دقت داشته باشید ماساژ دادن به صورت مستقیم بر روی دیسک کمر می‌تواند وضعیت را وخیم‌تر کرده و باعث آسیب به ستون فقرات و دیسک شود که در اینصورت با افزایش درد نیز همراه خواهد بود.

برای ماساژ کمر و دیسک کمر ابتدا باید عضلات دو طرف ستون فقرات ماساژ نرم داده شوند تا گردش خون در این نواحی افزایش یابد و باعث افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد شود. این امر بهترین حالت ممکن برای بهبود دیسک کمر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نباید پس از یک جلسه ماساژ برای بهبود دیسک کمر انتظار بهبود و برطرف شدن مشکل داشت. به طور معمول بعد از اینکه متوجه تفاوت قابل‌توجهی در اولین جلسه شدید، چندین جلسه‌ی دیگر نیز نیاز است. در این رابطه باید صبر داشته و به برنامه‌ی تجویزی پزشک به طور کامل پایبند باشید. برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب، جلسات منظم ماساژ برای دیسک کمر را حدالاقل هفته‌ای یک بار به مدت چهار تا شش هفته پیگیری کنید.

برگرفته شده از: integrativehealthcare.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.