ماساژ برای بهبود معجزه‌آسای دردهای میگرنی

میگرن سومین بیماری شایع در سرتاسر جهان است. به طوری که از هر ۴ نفر در آمریکا ۱ نفر مبتلا به این بیماری هستند. میگرن سالانه بیش از ۱ میلیون نفر در آمریکا را راهی اورژانس می‌کند. بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان با میگرن مبارزه می‌کنند. از میان افرادی که مبتلا به میگرن هستند، معمولا ۹۰ درصد آن‌ها خاطرات بدی را از این بیماری تجربه کردند، به طوری که در طول روز قادر به انجام کارهای روزانه‌شان نشدند. ماساژ برای میگرن یکی از راه‌های تسکین سردردهای میگرنی است که در ادامه به بررسی می‌پردازیم.

ماساژ برای میگرن

ماساژ برای میگرن

تفاوت میان میگرن و سردرد

از آنجا که سردردهای سینوسی و میگرن علائم مشابهی دارند، ممکن است اشتباه گرفته شود. افرادی که دچار سردردهای سینوسی می‌شوند، در واقع آن‌هایی هستند که هنوز به پزشک مراجعه نکرده‌اند. از بین افراد، تقریبا ۹۰ درصد از آن‌ها مبتلا به میگرن هستند که اشتباها فکر می‌کنند مبتلا به سردرد سینوسی‌اند. علائم میگرنی که شامل درد و فشار پیشانی، فشار صورت در نزدیکی سینوس‌ها و آبریزش و گرفتگی بینی می‌باشد، تقریبا با علائم سردرد سینوسی مشابه‌اند. با این حال سردردهای سینوسی علائم خاصی نظیر تب، چرک بینی و تنفس بد بو دارند که این موارد در مورد میگرن صدق نمی‌کند.

علل، علائم و هشدارها در مورد میگرن

علل، علائم و هشدارها در مورد میگرن

افراد دارای سابقه خانوادگی میگرن، به ویژه در طول دهه ۳۰ سالگی، احتمال مبتلا شدن به میگرن را دارند. در این بین، خانم‌ها ۳ برابر مردها احتمال اتبلا به میگرن را دارا می‌باشند و این باور وجود دارد این امر ناشی از تغییرات هورمونی مثل نوسانات استروژن می‌باشد. میگرن اغلب قبل یا بعد از یک دوره قاعدگی و زمانی که استروژن به طور طبیعی از بین می‌رود رخ می‌دهد. افراد مبتلا به یائسگی یا منوپوز ممکن است به علت تغییر سطح هورمون، میگرن را تجربه کنند. افرادی که مبتلا به میگرن هستند و درمان‌های جایگزینی هورمون دریافت می‌کنند و یا از روش‌های پیشگیری از بارداری خوراکی استفاده می‌کنند، میگرن را بدتر از حد معمول تجربه می‌کنند.

افراد مبتلا به وازودیلاتور نیز میگرن را بیش از حد معمول تجربه می‌کنند. تغییرات آب و هوا و رطوبت و ورزش (از جمله جنس) موجب میگرن می‌شود. استرس کار و خانواده، تغییر در الگوهای خواب و رایحه‌های قوی باعث میگرن در بسیاری از افراد می‌شود. برخی از افراد مبتلا به میگرن تجربه می‌کنند که کافئین و الکل، به ویژه شراب، موجب سردرد می‌شوند. سایر عوامل ایجاد میگرن شامل غذاهای فرآوری شده و غذاهای شور و مکمل‌های غذایی مانند آسپارتام و MSG هستند. افراد مبتلا به میگرن، اغلب دچار تغییرات روحی می‌شوند که می‌تواند به طور گسترده، از خوشحالی گرفته تا افسردگی، متفاوت باشد. در افراد مبتلا به میگرن، به طور معمول تشنگی، میل زیاد به غذا، یبوست، نیاز به ادرار زیاد، گزارش می‌شود.

آیا ماساژ درمانی جایگزین خوبی برای داروهای میگرنی می‎باشد؟

آیا ماساژ درمانی جایگزین خوبی برای داروهای میگرنی می‎باشد؟

در حالی که علائم میگرن، معمولا با داروهای میگرنی درمان می‌شوند، اما برخی افراد به این درمان‌ها واکنش موثری نمی‌دهند و یا عوارضی را در اثر این داروها تجربه می‌کنند. ماساژ برای میگرن یک روش جایگزین بالقوه برای درمان علائم میگرن است. اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است، اما یک مطالعه نتایج مطلوبی را برای مبتلایان به میگرن که ماساژ هفتگی دریافت کرده بودند، نشان داد. این افراد که به طور مکرر علائم میگرن را تجربه می‌کردند، پس از ماساژ درمانی توانستند خواب راحتی داشته باشند.

ماساژ درمانی با هدف پزشکی، معمولا به یکی از دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

ماساژ به عنوان یک درمان مکمل

پزشکان برای درمان برخی اختلالات نظیر، استرس، اضطراب، بی‌خوابی، انعطاف‌پذیری، درد و … ماساژ درمانی را توصیه می‌کنند. این پزشکان ارزش ماساژ درمانی را به عنوان یک درمان مکمل که عوارض کم با حتی بی‌عارضه هستند، برای هر فردی، از نوزادان نارس به سالمندان توصیه می‌کنند.

ماساژ به عنوان درمان جایگزین

تعداد زیادی از پزشکان نیز هستند که به جای درمان پزشکی و دارویی، ماساژ درمانی را توصیه می‌کنند. به عنوان مثال، پزشکان کالج آمریکا، هم اکنون نیز ماساژ درمانی را به عنوان یک روش درمانی درجه اول برای کاهش درد تجویز می‌کنند. این سازمان یا بسیاری از پزشکان دیگر، توصیه می‌کنند که افراد باید ماساژ را به عنوان جایگزینی برای مسکن افیونی و درمان اعتیاد دارویی، که در برخی افراد اثرات جانبیِ مضر بسیاری ایجاد می‌کند، در نظر بگیرند.

در هنگام بررسی استفاده از ماساژ برای میگرن به عنوان جایگزین برای داروها، یک تیم از بیمارستان دانشگاه Akershus نروژ درمان‌هایی مانند ماساژ، دستکاری ستون فقرات کراواتراپیک و فیزیوتراپی را به طور بالقوه به همان اندازه داروهای تسکین میگرن موثر دانستند. این تیم اثرات داروهایی نظیر توپیرامات (داروی ضد تشنج) و پروپرانولول (بتا بلوکر مورد استفاده برای بیماران قلبی) را در بیماران مبتلا به میگرن، مورد مطالعه قرار دادند و اهمیت مداخلات غیرفارماکولوژیک را مورد توجه قرار دادند.

آیا ماساژ می‌تواند از استرس ناشی از میگرن جلوگیری کند؟

آیا ماساژ می‌تواند از استرس ناشی از میگرن جلوگیری کند؟

یک تیم تحقیقاتی در دانشکده روانشناسی نیوزلند در دانشگاه اوکلند، یک مطالعه ۱۳ هفته‌ای بر روی افراد مبتلا به میگرن انجام دادند که برخی از آن‌ها ماساژ درمانی دریافت کرده بودند. این تیم میزان کورتیزول، ضربان قلب و اضطراب این افراد ار، قبل و بعد از ماساژ درمانی مودر مطالعه قرار دادند. کورتیزول، هورمون استرس اولیه بدن، بدن را به انتشار قندهای بیشتر در هنگام استرس برای تامین انرژی سریع برای واکنش‌های مناسب، وادار می‌کند. کورتیزول می‌تواند زندگی در شرایط بحرانی را بهبود بخشد، اما می‌تواند تاثیر منفی بر زندگی روزمره نیز داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی دریافتند، افرادی که ماساژ دریافت کرده بودند، بهتر می‌خوابند و علائم میگرن کمتری نسبت به سایرین دارند. علاوه بر این، آن‌ها متوجه کاهش میزان کورتیزول بیمار، سطح اضطراب و ضربان قلب پس از ماساژ درمانی میگرن شدند. بنابراین، ماساژ درمانی به عنوان یک درمان برای سردرد میگرنی می‌تواند موثر باشد.

آیا ماساژ بی‌خوابی ناشی از این میگرن را درمان می‌کند؟

آیا ماساژ بی‌خوابی ناشی از این میگرن را درمان می‌کند؟

مطالعه‌ی تحقیقاتی بر روی اختلالات خواب برای ۶۹ مرد که در مراقبت‌های ویژه برای مشکلات قلبی بستری بودند نشان داد، بیمارانی که ماساژ میگرن دریافت کرده بودند به طور متوسط ۱ ساعت بیشتر از کسانی که نوار تمدد اعصاب یا مراقبت‌های استاندارد برای آن‌ها تجویز شده بود، خوابیده بودند.

یک تیم تحقیقاتی دیگر گروهی از ۵۷ زن مبتلا به سرطان سینه را مورد مطالعه قرار دادند. تیم تحقیقاتی در این مطالعه دریافت، افرادی که ماساژ را به عنوان یک مکمل در کنار مراقبت‌های استاندارد پزشکی دریافت کرده بودند، کیفت خواب بهتری نسبت به افرادی که تنها درمان پزشکی برای آن‌ها تجویز شده بود، داشتند. این محققان به مفید بودن ماساژ درمانی برای بهبود سلامت و کمک به بیماران در بهبود خواب بدون نیاز به دارو اشاره داشتند. ممنون که با این مطلب همراه میسرست بودید.

برگرفته شده از: massagetique.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.