ماساژ تویینا از روش‌های شفابخش طب سنتی چینی

طب سنتی چینی (TCM) شیوه‌های درمان متفاوتی دارد. روش‌هایی نظیر طب سوزنی، تغذیه درمانی، پزشکی گیاهی و ماساژ طب سنتی تویینا از جمله موارد و شیوه‌های درمان در طب سنتی چینی هستند. در این مقاله علاوه‌بر معرفی این روش‌ها، فواید ماساژ درمانی طب سنتی چینی را به طور مفصل‌تر مورد بررسی قرار خواهیم داد. با این مقاله از میسرست همراه ما باشید.

ماساژ طب سنتی

ماساژ طب سنتی

روش‌های شفابخش طب سنتی چینی

روش‌های درمانی طب سنتی چینی، بسیار گسترده و متنوع هستند که به شما کمک می‌کنند تا مشکلات سلامتی خود را حل و فصل کنید. اشکال مختلف طب باستانی چینی، به طور موثر و بدون عوارض جانبی مضر، برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این روش‌ها بینش و نبوغ چینی را در ایجاد روش‌هایی مختلف برای درمان و شناخت کامل بدن انسان را نشان می‌دهند.

اکثر روش‌های درمانی طب چینی مبتنی و متمرکز بر انرژی چی است و به این اصل معتقد است که بدن انسان با توانایی خود می‌تواند درمان شود. در این بخش از مقاله به بررسی ۴ روش درمان طب چینی می‌پردازیم.

طب سنتی چینی

طب سوزنی

طب سوزنی شایع ترین شیوه طب سنتی چینی است که شامل سوزن‌های کوچک و جالبی است که در نقاط مختلف بدن به نام jingluo (مریدین ها) فرو داده می‌شود. مریدین‌ها، که نقاط طب سوزنی نامیده می‌شوند، کانال‌های بدن هستند که چی یا جریان انرژی حیاتی از طریق آن‌ها جریان می‌یابد. تا زمانی که جریان چی در اندام‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن، به طور عادی انجام می‌شود، بدن در حال متعادل قرار دارد. با این حال، اگر جریان qi نامتوازن شود، بدن حالت متعادل خود را از دست می‌دهد و عدم تعادل مختلف منجر به بیماری‌های مختلف می‌شود.

پزشکان طب سنتی چینی، با بررسی علائم مختلف بدن نظیر الگوی تنفسی، خشکی پوست و رنگ زبان و پوست مشخص می‌کنند کدام کانال‌ها را مسدود شده است. پس از تشخیص، مختصص طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های مخصوص، انسداد کانال‌های انرژی را رفع می‌کند و بدن به حالت متعادل بازمی‌گردد.

طب سنتی چینی

گیاه درمانی

طب سنتی چین از انواع زیادی از گیاهان دارویی و درمان‌های طبیعی به عنوان دارو استفاده می‌کند که شامل گیاهان، مواد معدنی، قسمت‌هایی از حیوانات و حشرات، قارچ‌ها و انواع دیگر مکمل‌ها می‌شود. تمامی داروها بر طبق چهار طبع و پنج طعم طبقه‌بندی می‌شوند. ۴ طبع به ترتیب، طبع داغ، گرم، خنک و سرد نام دارند. انواع مختلف طبع در طب سنتی به تفاوت بین بیماری‌های سرد و گرم یا همان یین و یانگ اشاره دارد. که طبع داغ و گرم به درمان بیماری‌های سرد کمک می‌کند و برعکس طبع سرد و خنک به درمان بیماری‌های گرم.

پنج طعم در گیاه درمانی سنتی، که با پنج عنصر مطابقت دارند، طعم دارویی را ذکر می کنند:

۱- تند: تفویت ریه‌ها

۲- شیرین: کمک به طحال

۳- ترش: کمک به عملکرد کبد

۴- تلخ: کمک به قلب

۵- شور: کمک به کلیه‌ها

طب سنتی چینی

تغدیه درمانی

طب سنتی چینی، غذا را بر اساس تاثیرات آن بر روی یین و یانگ طبقه‌بندی می‌کند. یین و یانگ به مفهوم یگانگی متضادها اشاره دارد. علایم کمبود یانگ می‌تواند شامل سردی دست و درد در قسمت پایین کمر باشد. انرژی یین مسئول خنک کردن و مرطوب کردن بدن است. علائم کمبود یین عبارتند از عرق شبانه و گرمازدگی. تغذیه خوب باید به متعادل کردن یین و یانگ از طریق پنج طعم اشاره شده کمک کند. رژیم غذایی مناسب از فرد به فردِ دیگر و از فصل تا فصلِ دیگر تغییر خواهد کرد، زیرا آب و هوا می‌تواند بر تعادل میان یین و یانگ در بدن تاثیر بگذارد.

ماساژ طب سنتی

ماساژ طب سنتی

تویینا، نوعی ماساژ درمانی طب سنتی چینی است که با استفاده از روش‌های مختلف برای تعادل بین یین و یانگ با مالش دادن نقاط طب سوزنی بدن کمک می‌کند. تکنیک‌های اصلی آن، مالیدن عمیق، دستکاری، فشرده‌سازی، لرزش و فشار است. ماساژ طب سنتی چینی برای درمان آسیب‌های ماهیچه‌ای بسیار مفید است زیرا جریان یانگ می‌تواند انعطاف‌پذیری و گردش خون را بهبود بخشد. ماساژ درمانی طب سنتی همانند طب سوزنی، برای تسکین درد نیز مفید است که باعث محبوبیت آن در بین ورزشکاران می‌شود. علاوه بر این، برای کاهش استرس بسیار مفید است و می تواند برای کمک به کنترل اختلالات اضطرابی استفاده شود.

ماساژ طب سنتی چینی چگونه کار می‌کند؟

Tuina به تحریک جریان انرژی حیاتی در بدن شما کمک می‌کند. با توجه به اصول پزشکی سنتی چین، مشکلات سلامتی زمانی روی می‌دهند که جریان چی در مریدین‌ها مسدود شود. ماساژ طب سنتی با دستکاری این نقاط از بدن، که شامل مالش عمیق، لرزش و فشار است، کانال‌های این جریان انرژی چی را باز می‌کند با رفع این انسداد، گفته می‌شود که تونیا تعادل بدن را احیا کرده و باعث عبور و جریان دوباره انرژی چی در بدن شده و به نوبه خود سلامتی شما را بهبود می‌بخشد.

فواید ماساژ طب سنتی چینی بر اساس تحقیقات و مطالعات

فواید ماساژ طب سنتی چینی بر اساس تحقیقات و مطالعات

اگر چه تحقیق در مورد اثرات بهداشتی تحت درمان با توینا نسبتا محدود است، اما برخی شواهد وجود دارد که می‌تواند به درمان برخی از مشکلات سلامتی کمک کند. در اینجا نگاهی به برخی یافته‌های کلیدی مطالعات موجود در مورد مزایای بالقوه تویینا می پردازیم.

سندرم خستگی مزمن

براساس مطالعه‌ای که در طب سوزنی چینی در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، این مطالعه نشان داد، Tuina در درمان سندرم خستگی مزمن موثر است. برای این مطالعه، ۹۰ بیمار مبتلا به سندرم خستگی مزمن به سه گروه تقسیم شدند: یک گروه تحت درمان با ماساژ تویینا قرار گرفتند و گروه دیگر ماساژ تایلندی دریافت کردند و برای گروه سوم فلوکستین (داروهای ضد افسردگی که گاهی در درمان سندرم خستگی مزمن استفاده می شود) تجویز شد.

بعد از یک ماه، اعضای گروه مساژ درمانی طب سنتی بیش‌ترین پیشرفت را در متابولیسم رادیکال آزاد نشان دادند. نویسندگان این مطالعه خاطر نشان می‌کنند که این اثر می‌تواند خستگی را کاهش دهد و به نوبه خود به درمان سندرم خستگی مزمن کمک می‌کند.

گرفتگی های قاعدگی

مطالعه کوچکی که در ژورنال پزشکی سنتی چین در سال ۲۰۰۸ منتشر شد که نشان می‌دهد ترکیبی از طب سوزنی و ماساژ طب سنتی ممکن است به تسکین دردها و گرفتگی‌ها قاعدگی کمک کنند. در آزمایش‌های که بر روی ۶۰ زن انجام شد، محققان مشخص کردند که ترکیب طب سوزنی و ماساژ تویینا برای تکسنی درد قاعدگی موثرتر از طب سوزنی است.

سندرم تونل کارپ

سندرم تونل کارپ یک نوروپاتی می‌باشد که در اثر اعمال فشار بر روی عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد می‌شود. مطالعه‌ای که در ژورنال طب سنتی چینی در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، نشان می‌دهد که ترکیبی از تونییا و طب سوزنی ممکن است به درمان سندرم تونل کارپ کمک کند. در آزمایشی که روی ۹۸ نفر مبتلا به سندرم تونل کارپال انجام شد، محققان این مطالعه دریافتند که افرادی که با ترکیب طب سوزنی و تونییا درمان می‌شدند، بهبودی بیشتری نسبت به اعضای گروه دیگر که با دارو کنترل می‌شدند، دریافت کردند.

ماساژ طب سنتی چینی برای درمان‌ها اختلالات و مشکلات زیر کاربرد دارد:

  • آتروز
  • کمر درد
  • سندرم تونل کارپ
  • سندرم خستگی مزمن
  • یبوست
  • کوفتگی
  • فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن)
  • سر درد و میگرن
  • بیخوابی
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • گرفتگی و اسپاسم عضلات
  • مشکلات اسکلتی و عضلانی
  • سیاتیک

به علاوه ، تویینا به کاهش درد، افزایش انرژی و کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

amcollege.edu , verywellhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.