۴ ماساژ برای بهبود آرتروز گردن

بسیاری از مردم دید لاکچری به ماساژ دارند و آن را یک کار اضافی و غیرضروری می‌دانند. این افراد از مزایای فوق‌العاده‌ی آن در درمان یا حتی بهبود روند درمان بسیاری از بیماری‌ها بی خبر هستند و تاکنون این مزایا را از دست داده‌اند. در حالیکه اگر یک بار به دلیل یک مشکل خاص از آن استفاده کنند، ممکن است دیدگاه آن‌ها تغییر کند. یکی از مزایای بالقوه‌ی ماساژ درمانی، کمک به تسکین درد و بهبود بیماری‌های مفصلی است. آرتروز گردن یکی از این مشکلات رایج مفاصلی در بین افراد است. به همین منظور در این مقاله ۴ نوع ماساژ آرتروز گردن را خدمت شما ارائه می‌دهیم.

ماساژ آرتروز گردن

ماساژ آرتروز گردن

ماهیچه‌ها از طریق حرکت مفاصل، حرکت می‌کنند. بیماری آرتروز گردن به تغییراتی گفته می‌شود که در مهره‌های گردن ایجاد می‌شود و باعث ساییدگی آن‌ها می‌شود. آرتروز گردن در  بین مردان شیوع بیشتری داشته و در مردانی که سن آن ها بیش از ۴۰ سال است احتمال ایجاد آن بیشتر نیز می‌شود.
ستون فقرات با افزایش سن دچار کهولت می‌شود اما برخی عوامل مانند حرکت‌های نامناسب و با شدت بالا، تغییر وضعیت‌های ناگهانی سر به جلو و عقب در حوادث ، انجام دادن کارهای سخت و سنگین و اختلالات مادر زادی باعث به وجود آمدن آرتروز گردن می‌شوند. کارمندان، محصلین و دانشجویان به دلیل نشستن زیاد پشت میز و خم نگه داشتن سر و گردن به مدت طولانی دچار آرتروز گردن می‌شوند.

درد مزمن یکی از شایعترین علائم آرتروز گردن و شانه می‌باشد. این درد، خسته‌کننده و دائمی است. در بعضی از بیماران مبتلا به آرتروز گردن درد، شدید و همراه با سوزش است و می‌تواند به مناطق دیگر بدن هم منتقل شود. از علایم آرتروز گردن این است که درد از جمجمه سر شروع شده و تا شانه‌ها ادامه می‌یابد.

سردرد هم معمولا در این مواقع وجود دارد. در اثر درد ناشی از آرتروز شانه، یک و یا هر دو طرف استخوان‌های بازو تیر می‌کشد. درد آرتروز در طی فعالیت بدنی افزایش و در زمان استراحت کاهش می‌یابد. آرتروز می‌تواند موجب درد شانه و درد گردن شود.

علائم آرتروز گردن

علائم آرتروز گردن

درد ناشی از آرتروز گردن می‌تواند به صورت خفیف وشدید باشد. این درد می‌تواند با نگاه کردن به سمت بالا یا پایین درمدت زمان طولانی یا با انجام فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن یا رانندگی شدید شود. علائم آرتروز گردن شامل موارد زیر است:

  •  درد و سختی مفصل گردن که با انجام فعالیت شدیدتر می‌شود
  • بی حسی و ضعف در بازو، دست و انگشتان
  • با مشکل راه رفتن، ازدست رفتن تعادل وایجاد ضعف در دست وساق پا همراه است
  • گرفتگی ماهیچه های گردن وشانه
  • سردرد
  • ایجاد صدای تلق تلق یا تق تق با حرکت مفصل گردن

۴ نوع ماساژ آرتروز گردن

۴ نوع ماساژ آرتروز گردن

داروهای زیادی برای درمان آرتروز گردن وجود دارد. برخی پزشکان علاوه بر تجویز دارویی، ماساژ آرتروز گردن را در کنار آن برای بیمار توصیه می‌کنند. یک جلسه ماساژ درمانی می‌تواند به آرام کردن ماهیچه‌هایی که دچار درد هستند، کمک کند. در ادامه ۴ نوع ماساژ آرتروز گردن که به بهبود این مشکل کمک می‌کند را خدمت شما ارائه داده‌ایم.

۱- ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یکی از رایج‌ترین انواع ماساژ است که می‌تواند برای درمان آرتروز گردن انتخاب خوبی باشد. در این نوع ماساژ از حرکت‌های بلند، دایره‌ای و مالشی برای نرم کردن ماهیچه‌های سفت استفاده می‌کنند. شدت ماساژ می‌تواند از فشار بسیار ملایم تا عمیق، بسته به اولویت مشتری، متغیر باشد. ماساژ سوئدی به افزایش جریان خون در عضلات کمک می‌کند و باعث تسکین درد آن‌ها می‌شود. حرکات اصلی در ماساژ سوئدی به شرح زیر می‌باشند.

  • افلوراژ: مالش‌های طولانی و با کف دو دست
  • فشار: شل شدن عضلات و افزایش گردش خون
  • ضربه: با کف دست و انگشتان تحریک عضلات و رفع تنش
  • لرزش: با استفاده از دست یا یک دستگاه برای ایجاد حرکت سریع که باعث شل و آرام شدن عضلات می‌شود.
  • اصطکاک: فشار سریع، به صورت حرکت دایره‌ای که به آزادی گره‌های عضلانی می‌انجامد
  • خم شدن و کشش نیز ممکن است برای آرامش مفاصل مورد استفاده قرار بگیرد.

۲- ماساژ شیاتسو

در این شکل از ماساژ، درمانگر با تحریک نقاط خاصی از بدن که باعث کاهش درد در نقاط دیگر می‌شوند، به تسکین درد آرتروز کمک می‌کند. این نقاط و نواحی مورد ماساژ به نوع دردی که دارید بستگی دارد و باید توسط درمانگر تشخیص داده شود. همچنین در مواردی ممکن است درمانگر به آرامی دست یا پای شما را کشش دهند. این نوع ماساژ به تعادل جریان انرژی چی که در طب سنتی چین به آن نیروی حیات در همه موجودات زنده اطلاق می‌شود، کمک می‌کند.

۳- ماساژ لنفاوی

این ماساژ همچنین به عنوان ماساژ تخلیه لنفاوی یا ماساژ سم زدایی شناخته می‌شود. در ماساژ لنفاوی، از ضربات ملایم و مرتب استفاده می‌شود که به تخلیه مایع لنف از طریق جریان خون می‌انجامد. یکی از مزایای این ماساژ برای افراد مبتلا به ورم مفاصل است. چرا که گاهی اوقات مقدار زیادی از مایع لنف اضافی در مفاصل باعث ورم و درد می‌شوند که با ماساژ لنف این مایع تخلیه می‌شوند.

۴- ماساژ پتریساژ

در این نوع ماساژ، درمانگر ابتدا پوست شما را می‌کشد و اعمال ورز دادن و غلت دادن را انجام می‌دهد. او از این طریق عضلات زیر پوستی شما را که به پوست متصل هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع ماساژ شبیه مشت و مال دادن در ماساژ ایرانی است که به تکسین دردها کمک می‌کند.

راه‌های درمان آرتروز گردن

دیگر راه‌های درمان آرتروز گردن

علاوه بر ماساژ درمانی، روش‌های مختلفی برای رهایی از این مشکل وجود دارد. ماساژ درمانی را نیز می‌توان در کنار یکی از این درمان‌های به صورت مکمل استفاده کرد. این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند.

تزریق

تزریق استروئید برای کاهش درد و التهابات ناحیه گردن یکی از راه‌های درمان آرتروز می‌باشد که البته باید به تجویز پزشک انجام شود. اکثر بیماران بعد از تزریق با کاهش گردن درد به صورت موقت مواجه می‌شوند. این تزریق انواع مختلفی دارد که برای بیماران انجام می‌شود رایج‌ترین تزریقاتی که برای درد گردن انجام می‌شود شامل موارد زیر است:

  • تزریق در ناحیه اپیدورال مفصل گردن
  • تزریق در اپیدورال ستون مهره‌ها
  • تزریق در مفصل فاست ناحیه گردن
  • تزریق در ناحیه میانی ستون مهر‌های گردن و استفاده ازامواج رادیویی
  • تزریق درمفصل فاست درستون مهره‌های گردن

دارو

چندین نوع دارو وجود دارند که در مراحل اولیه درمان برای کاهش گردن درد و التهابات توصیه می‌شوند. این داروها شامل مسکن‌ها برای کاهش درد، داروهای ضدالتهاب و شل کننده عضلات هستند.

گردن بندهای نرم

استفاده از این گردبندها باعث کاهش حرکت مفصل می‌شود و به ماهیچه‌های گردن اجازه استراحت می‌دهد. گردبندهای نرم برای مفصل گردن باید در یک مدت زمان کوتاه استفاده شوند. چون استفاده طولانی مدت از این گردبندها باعث کاهش استقامت وضعیف شدن مفصل گردن می‌شود.

برگرفته شده از everydayhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.