حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی و ساکن

نشستن در طولانی مدت و نداشتن تحرک کافی می‌تواند باعث بروز درد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله کمر و گردن شود. اکثر کارمندان و افرادی که شغل پشت میزی و ساکن دارند اغلب این حالت را تجربه می‌کنند. در این مواقع انجام برخی حرکات ضروری و کششی می‌تواند بدن را از خمودگی و حالت یکنواختی خارج ساخته و از بروز درد و خستگی جلوگیری کنید. برای کاهش درد کمر و تقویت انرژی، ما در این بخش برخی حرکات کششی در محل کار را خدمت‌تان معرفی می‌کنیم.

حرکات کششی در محل کار

حرکات کششی در محل کار

ممکن است شما نسبت به انجام تمرینات و حرکات کششی در محل کار خود و زمانی که پشت میزتان نشسته‌اید احساس خوبی نداشته باشید. همین لحظه‌ای من یا شما پشت کامپیوتر هستیم یکی از بدترین کارها را در قبال بدن خودمان انجام می‌دهیم. افرادی که هر روز به ملت طولانی در پشت میز می‌نشینند، خودشان را برای مشکلات جدی سلامتی آماده می‌کنند. گاها این مشکلات بیشتر از یک سندروم تونل کارپال است و ممکن است حتی بازوها، پاها، کمر و گردن و … را درگیر کند و به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. هر چه قدر از مشکلات پشت میز نشینی بنویسیم باز هم جا برای توضیح بیشتر وجود دارد. در عصر حاضر نیز کمتر کسی وجود دارد که بر مسائلی که عدم تحرک منجر به آن می‌شود، بی اطلاع باشد. چیزی که باید به آن رسید، راهکار و راه‌حل است. بر اساس نظر متخصصان در این زمینه تنها راهکار این برای کنترل این مشکلات، انجام حرکات کششی در محل کار و پشت میز است.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

کم و بیش همه افراد از مشکلات و مسائلی که در اثر بی‌تحرکی به وجود می‌آیند آگاه هستند. پس چه کاری می‌توانید برای دفع درد و سفتی و افزایش انرژی و هشیاری انجام دهید؟ در این قسمت ۷ حرکت کششی ساده که با مشورت با ارتوپدان در نظر گرفته شده است را خدمت شما معرفی می‌کنیم. نکته جالب در مورد این حرکات کششی در محل کار این است که فقط چند دقیقه زمان می‌برند.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۱- بشین و پاشو (بدون حرکت دست)

اولین حرکت و تمرین در محل کار برای داشتن جسم و ذهن سالم، حرکت بشین و پاشوی ساده است که بدون شک در دوران مدرسه یا سربازی آن را انجام داده‌اید. بدون اینکه دستان خود را باز کنید یا حرکت دهید ۱۰ مرتبه بنشینید و سپس بایستید. این حرکت عضلات پاها و شکم را درگیر می‌کند و باعث گردش خون در این قسمت از بدن می‌شود که به نوبه‌ی خود از خشکی مفاصل و ماهیچه‌های آن جلوگیری می‌کند.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۲- تغییر نحوه نشستن

نیاز نیست حتما برای انجام حرکات کششی در محل کار وظایفتان را متوقف کنید. خیلی راحت می‌توانید به جای استفاده از صندلی، برای مدتی بر روی توپ بدنسازی بنشینید و به کارهایتان برسید. معمولا برای افرادی که مشکلات کمر دارند این ترفند بسیار عالی است. این کار در تمام مدتی که بر روی آن نشسته‌اید برای این که تعادل خود را حفظ کنید مجبورید کمر، پاها، باسن و اکثر نقاط بدنتان را درگیر کنید. حتی مشاهده شده است که برخی افراد در دفتر کارشان یک تردمیل دارند و تمام کارهایشان را در حین راه رفتن بر روی آن انجام می‌دهند.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۳- حرکت بالا انداختن شانه‌ها برای آزادسازی گردن و شانه

یکی دیگر از حرکات کششی در محل کار حرکت ساده‌ی بالا انداختن شانه‌ها است. برای اینکار با یک نفس عمیق شانه‌های خود را با نزدیکی گوش‌هایتان بالا ببرید و چند لحظه نگه دارید. سپس رها کنید و به حالت عادی برگردانید. این حرکت را ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

همچنین می‌توانید سر خود را به آرامی و به نشانه‌ی بله یا نه به پایین و بالا حرکت دهید. این حرکت را می‌توانید حتی بدون وقفه و در حین کار انجام دهید، درست مثل من زمانی که دارم این متن را می‌نویسم. حتی می‌توانید این حرکت را با پرسیدن سوالات احمقانه و مسخره‌ای سرگرم کننده کنید. برای مثال از خود بپرسید آیا رئیس من احمق است؟ سپس سر خود را سه مرتبه به نشانه‌ی بله رو به پایین حرکت دهید. یا اگر پاسخ‌تان خیر است، آن را به سمت پایین بالا حرکت دهید.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۴- دست‌های خود را با گردونه‌های فرضی در هوا حرکت دهید

بدون شک در پارک‌های گردونه‌های دایره‌ای شکل را دیده‌اید که باعث حرکت دورانی دست‌ها می‌شوند. حالا یکی از آن‌ها را در مقابل میزتان تصور کنید و با دست‌هایتان آن‌ها را بگیرید. حالا دست‌هایتان را به صورت دوارنی در هوا حرکت دهید. بعد از چندین دور، حالا جهت حرکت را برعکس کنید.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۵- انگشتان‌تان را بکشید

در شغل‌های پشت میزی انگشتان یکی از اعضایی هستند به دلیل کار زیاد ممکن است خسته شوند. ما برای این مشکل نیز تمرینی در نظر گرفته‌ایم. برای اینکار دست‌تان را باز کرده و به هم دیگر گره کنید. سپس تا جایی که کشش را احساس می‌کنید آن‌ها را بکشید. ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید سپس رها کنید.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۶- تمرینات پا را انجام دهید

یکی دیگر از حرکات کششی در محل کار مربوط به قسمت پا و ران است. این حرکت از خشکی عضلات ران جلوگیری می‌کند. برای اینکار ابتدا صاف بایستید و می‌توانید برای حفظ ثباتتان یک دستتان را بر روی صندلی یا میز قرار دهید. مچ پای خود را گرفته و آن را به سمت باسن خود بالا بکشید. این کشش را به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید تا فشار را در کمر و قسمت عضلات ران خود احساس کنید. به آرامی به حالت ابتدایی برگردید و حرکت کششی را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

حرکات ضروری برای مشاغل پشت میزی

۷- کمرتان را نرم کنید

با این حرکت کششی می‌توانید عضلات کمرتان که در طول نشستن درگیر و خشک شده است، نرم کنید. برای انجام این حرکت، ابتدا بر روی صندلی رو به جلو بنشینید. یکی از زانوهای‌تان را به سمت قفسه‌ سینه‌ بالا بیاورید. از دستان خود برای گرفتن پشت ران خود استفاده نمایید و به آرامی آن را به سمت خود بکشید. اصلا پشت خود را خم نکنید. این حرکت کششی را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید تا فشار را در کمر و قسمت بالای باسن خود احساس کنید. به آرامی به حالت ابتدایی برگشته و حرکت کششی کمر را برای پای دیگر نیز تکرار کنید.

حرکات کششی در محل کار را خدمت شما معرفی کردیم. این‌ها چند نمونه از این حرکات بودند که انجام آن‌ها در محل کار ضروری می‌باشند. در زمان‌های ناهار در برخی روزها سعی کنید به جای خوردن ناهار در میز کار، به یک غذا فروشی در نزدیکی محل کارتان سر بزنید و تحرکی داشته باشید. همچنین زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید، این کار را حین قدم زدن در دفتر کار انجام دهید که بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.