اگر سردرد گرفتید این روغن‌های اسانسی را بو بکشید

اگر شما در اطراف یک فردی هستید که به اصطلاح با عطر و ادکلن دوش گرفته؛ ممکن است احساس سردرد و حتی سرگیجه بکنید. چرا که برخی از عطرها و رایحه‌ها باعث ایجاد سردرد می‌شوند. اما نقطه‌ی مقابل این اتفاق نیز می‌تواند رخ دهد. بو کشیدن برخی از انواع روغن و اسانس‌ها برای سردرد می‌تواند اثری مثبت و موثر داشته باشد. با ادامه مقاله بررسی انواع اسانس و روغن برای سردرد همراه میسرست باشید…

روغن برای سردرد

روغن برای سردرد

لیندسی المور دکتر شیمیدان و داروساز می‌گوید: برخی روغن‌های اسانسی می‌توانند به کاهش انواع سردرد کمک کنند. برخی از این مزایا مربوط به مسائل فیزیکی و استفاده موضعی هستند. در اطراف گردن، صورت و سر ماهیچه‌هایی قرار دارند که هر گونه وجود مشکل در آن‌ها موجب ایجاد سردرد می‌شود. این روغن‌ها قادر به آرام کردن تنش در این عضلات شده و موجب تسکین سردرد می‌شوند. همچنین ممکن است پس از اعمال محلی این روغن‌ها، افزایش قابل توجهی از جریان خون به پیشانی ایجاد شود. همچنین روغن‌های اسانسی به جلوگیری از انتقال درد، تسکین درد بافت‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند.

ممکن است یک مولفه ذهنی برای استفاده از روغن برای سردرد وجود داشته باشد. از طرفی بو کشیدن برخی روغن‌های اسانسی به رهایی از درگیری‌های احساسی کمک کرده و ذهن را آرام می‌کند.

چه عواملی باعث ایجاد سردرد می‌شود؟

چه عواملی باعث ایجاد سردرد می‌شود؟

عوامل مختلفی باعث ایجاد سردرد می‌شوند و روغن‌های اسانسی‌های از زوایای مختلفی به تسکین و رفع سردرد کمک می‌کنند. چون شرایط بسیار پیچیده است. یک دنیا دلیل برای ایجاد سردرد وجود دارد که ممکن است یکی از آن‌ها علت سردرد شما باشد. برخی از دلایل ایجاد سردرد را در لیست زیر مشاهده می‌کنید.

  • کمبود آب
  • بی‌خوابی
  • نوشیدن الکل
  • آلرژی
  • تغییر هورمون
  • استرس
  • برخی تجویزهای خاص یا داروهای ضد بارداری
  • تراکم سینوس
  • آب و هوا و تغییر فصل
  • مصرف کافئین بیش از حد
  • نور بیش از حد

معمولا سردردها به سه دسته‌ی سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه‌ای تقسیم می‌شوند. سردردهای تنشی معمولا به دلیل مشکلات عضلانی و بدنی ایجاد می‌شوند. همچنین این سردردها می‌تواند به دلیل استرس، اضطراب، خستگی، افسردگی و یا زیاد بودن بیش از حد نور و صدا ایجاد شوند. سردردهای میگرنی معمولا از نظر درد بدتر از سردردهای تنشی نیست. درد این مشکل، معمولا در یک طرف سر ایجاد می‌شود که هنگام حرکت کردن، صحبت کردن و سرفه کردن بدتر شده و فرد مبتلا به این سردرد را کلافه می‌کند. سردردهای خوشه‌ای که عموما به آن همان سردرد می‌گویند و معمولا بعد از بیدار شدن از خواب ایجاد می‌شود که در ابتدا با شدت کمتر بوده و با گذشت زمان و عدم درمان، شدیدتر می‌شود.

صرف نظر از نوع سردرد، بروز آن همواره موجب رنجش فرد شده و او را کلافه می‌کند. بر روی سر، گردن و پشت آن و چشم‌ها نقاطی وجود دارد که ماساژ آن نقاط، باعث تسکین سردرد فعلی شما می‌شود. در این مقاله سه ماساژ برای سردرد خدمت شما معرفی خواهیم کرد که در نوع خود سریع‌ترین و دم‌دست‌ترین روش‌های تسکین سردردها می‌باشند.

اگر در معرض هر کدام از سردردهای هستید که مکرر بوده و یا شدیدتر از حد معمول است به طوری که شما را از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد، قبل از اینکه از روش‌های جایگزین یا از انواع روغن برای سردرد استفاده کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

انواع روغن برای سردرد

انواع روغن برای سردرد

بو کشیدن برخی روغن‌ها می‌تواند برای تسکین انواع سردرد مفید و موثر باشد. دفعه بعدی که دچار سردرد شدید این ۴ روغن اسانسی را بو بکشید.

۱- روغن نعناع

هزاران سال است که نعناع در طب های جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از محبوب ترین اسانس‌های روغنی برای درمان سردرد است. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از روغن نعناع روی گیجگاه و پیشانی سردردهای آزاردهنده را آرام می کند. ماده فعال این گیاه منتول نام دارد که اگر مانند ژل به سر مالیده شود در درمان میگرن مؤثر است.

۲- روغن اسطوخودوس

اگر سردردهای شما بیشتر در اثر استرس، تنش یا بی‌خوابی ایجاد می‌شود، روغن اسانسی اسطوخودوس برای شما است. یک مطالعه کوچک نشان می‌دهد که بو کشیدن اسطوخودوس برای تسکین استرس، بهبود خواب و کم کردن علائم سردردهای میگرن موثر است.

۳- روغن رزماری

روغن معطر رزماری با خواص طبیعی ضد درد و ضد التهابی‌اش برای درمان سردرد بسیار مفید است. این یک روغن معطر ملایم و تسکین دهنده است که می‌تواند به سرعت درد را آرام کند. این روغن برای درمان سردردهای سینوسی و هم‌‌چنین برای سردردهای هورمونی بسیار مناسب است

۴- پونه کوهی، آویشن و مرزه کوهی

این سه روغن برای سردرد در یک چیز باهم مشترک هستند و آن ترکیبی به نام کارواکرول می‌باشد. نشان‌داده شده‌است که این ترکیب شیمیایی در تسکین برخی از انواع سردرد موثر و مفید است.

بهترین راه استفاده از روغن برای سردرد

بهترین راه استفاده از روغن برای سردرد

هنگامی که قصد استفاده از روغن‌های اسانسی برای رفع سردرد دارید، گزینه‌های مختلفی را به عنوان راه استفاده از آن‌ها پیش رو خواهید داشت. چند مورد از این روش‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید. البته لازم است در استفاده از این روغن ها احتیاط کنید و مسائلی مانند آلرژی‌های پوستی را نیز حتماً رعایت فرمائید.

  • ماساژ شقیقه و پیشانی با روغن: در این روش لازم است هر روغنی را با یک روغن حامل مثل روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس روی پوستتان اعتمال کنید.
  • تنفس کردن روغن: می توانید چند قطره از روغن را روی دستمالی بچکانید و زیر بینی گرفته نفس عمیق بکشید.
  • استفاده از کمپرس: حوله ای را در آب سرد به همراه چند قطره روغن خیس کرده و سپس روی پیشانی یا گردن قرار دهید.
  • به وان حمام خود روغن اضافه کنید: حتما اضافه کردن چند قطره روغن به حمام داغ خود را امتحان کنید.

برگرفته شده از wellandgood.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.