ماساژ جای بخیه و محو کردن اثرات زخم

نمی‌دانم شما نیز نام ماساژ جای بخیه را شنیده‌اید یا نه؟ اگر اطلاعاتی در مورد ماساژ جای بخیه ندارید حتما با این مطلب همراه میسرست باشید چرا که در این مطلب قرار است در مورد این نوع ماساژ صحبت کنیم. اینکه ماساژ جای بخیه چه فوایدی دارد و آیا می‌تواند به محو کردن جای بخیه کمک کند یا نه؟

ماساژ جای بخیه

ماساژ جای بخیه

ماساژ زخم که با نام ماساژ جای بخیه نیز شناخته می‌شود یک روش معمول برای کمک کردن به بازسازی بافت های زخم است. این نوع ماساژ در درمان جای بخیه عمل جراحی، شکستگی، آسیب‌های بافت نرم و … بسیار مفید است. البته ما در این مطلب قصد نداریم ماساژ جای بخیه را به شما آموزش دهیم فقط قرار است اطلاعاتی در مورد آن برای شما بیان کنیم چرا که انجام این ماساژ فقط باید توسط افراد متخصص و با مشورت پزشک انجام شده و در آن از دستگاه‌های ماساژور مختلف استفاده شود.

پیش از آنکه به محو کردن جای بخیه توسط ماساژ بخیه بپردازیم اطلاعاتی را در مورد این ماساژ باهم می‌خوانیم.

بافت زخم چیست؟

بافت زخم چیست؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند به بوجود آمدن بافت زخم در بدن باعث شود. عواملی مانند جراحی، بریدگی توسط اشیای تیز، شکستن استخوان و غیره…  اگر در معرض چنین خطراتی قرار گرفتید و عضلات و تاندون‌های شما برش داده شد در بدن شما بافت زخم ایجاد می‌شود.

پس از زخم‌هایی مانند پاره شدن همسترینگ و یا پاره شدن تاندون بافت‌های زخمی شروع به ترمیم می‌کنند. بدن این کار را خودش به صورت خودکار انجام خواهد داد اما روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند این کار را سرعت بخشید.

بافت‌های کلاژن در بافت‌های زخم ایجاد می‌شوند این کار را بدن شما به صورت خودکار بعد از آسیب شروع می‌کند تا بتواند بافت‌های زخمی را به بافت‌های سالم تبدیل کند.

آیا بافت‌های زخمی دائمی هستند؟

بافت زخمی یک بافت دائمی در بدن نیست و بدن بلافاصله بعد از آسیب دیدن شروع به درمان آن‌ها کرده و این بافت‌های زخمی را به بافت‌های سالم تبدیل می‌کند تا بتوانند فشارها و نیروهای روزانه را تحمل کند البته در مواردی نیز بدن خود به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و نیاز است که ما نیز به او کمک کنیم.

تکنیک‌های مدیریت بافت‌های زخمی

تکنیک‌های مدیریت بافت های زخمی

اگر بعد از عمل جراحی روی بدن شما جای بخیه ماند شما باید برای رفع آن با فیزیوتراپ خود این مشکل را در میان بگذارید تا به برای محو کردن جای بخیه و از بین بردن بافت‌های زخمی از ماساژ جای بخیه استفاده کند.

شاید فیزیوتراپ شما بخواهد که ماساژ جای بخیه را به یکی از اعضای خانواده شما آموزش دهد تا برای محو کردن جای بخیه از آن بهره ببرد و روند درمان شما سریعتر پیش برود.

حتما باید قبل از هرگونه کاری با فیزیوتراپ خود مشورت کرده و از او اجازه بگیرید تا مطمئن شوید که این نوع ماساژ برای شما مفید است. ماساژ جای بخیه همیشه بهبود دهنده نیست و ممکن است باعث آسیب به بافت‌های زخمی شما شده و روند درمان شما را به تاخیر بیندازد.

به همین دلیل هم حتما قبل از انجام ماساژ زخم یا ماساژ جای بخیه باید با پزشک خود مشورت کرده و از او اجازه این کار را بگیرید همچنین برای انجام آن باید از افراد متخصص استفاده کنید.

روانکاری:

معمولا قبل از انجام ماساژ جای بخیه مقدار کمی روانکاری انجام می‌شود این کار می‌تواند توسط روغن کودک، لوسیون یا روغن ویتامین e انجام شود. این کار برای این است که پوست اطراف جای بخیه انعطاف‌پذیر و نرم شده و در طول ماساژ آسیب نبیند. البته اگر برش‌های بازی دارید نباید این کار را انجام دهید. چرا که باز بودن جای زخم باعث خواهد شد که عفونت‌ها وارد بدن شما شود.

ماساژ جای بخیه

ماساژ اصطکاک:

یک روش موثر ماساژ جای بخیه، اصطکاک متورم یا ماساژ اصطکاک عرضی است. این کار شامل استفاده از یک یا دو انگشت برای ماساژ دادن جای بخیه شما در جهتی که عمود بر خط زخم است.

این تکنیک به بازسازی جای بخیه و زخم کمک می‌کند و تضمین می‌کند که فیبرهای کلاژن زخم درست شده‌اند. انجام این نوع ماساژ در حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و شما می‌توانید آن را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید. البته پزشک باید این اجازه را به شما دهد.

Myofascial release:

Myofascial release یک درمان جایگزین برای بی حرکتی و کاهش درد عضلانی است که گردش خون در بدن را افزایش داده و کشش ماهیچه را بیشتر می‌کند. این تکنیک شامل استفاده از دست‌ها برای ماساژ پوست و بافت‌های زیرین در اطراف زخم است. حرکت در این کار بسیار آهسته بوده و مقدار انرژی نیز بسیار کم خواهد بود. در ماساژ جای زخم این کار انجام خواهد شد. همچنین انجام این کار می‌تواند به محو کردن جای بخیه نیز کمک کند.

کشش:

یکی دیگر از روش‌های رایج برای کمک به بازسازی بافت زخمی، کشش و تمرین انعطاف پذیری است. اگر جراحتی داشته و جای زخمی داشته باشید حتما پزشک فیزیوتراپ شما هم ماساژ جای زخم و حرکات انعطاف‌پذیری را به شما توصیه خواهد کرد. بسیاری از پزشکان بر این اعتقاد هستند که انجام حرکات انعطاف پذیری به صورت آرام و با تعداد کم در طولانی مدت به بازسازی زخم می‌توان کمک فراوانی بکند.

ماساژ جای بخیه بعد از شکستگی

ماساژ جای بخیه بعد از شکستگی:

بافت زخمی بعد از شکستگی ۴ تا ۱۲ هفته وجود خواهد داشت. اگر جراحی برای ترمیم استخوان شکسته انجام داده‌اید، ماساژ جای بخیه بر روی برش شما ممکن است انجام شود هم برای سریعتر کردن روند بهبود و هم برای محو کردن جای بخیه.

مدت زمان ترمیم بافت زخمی:

چه مدت طول می کشد تا بافت زخمی بازسازی شود؟ خوب، این برای هر کس متفاوت است و با نرخ‌های مختلف بهبود می‌یابد. به طور کلی، حدود ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بافت آسیب دیده در بدن کاملا بازسازی شود.

البته ماساژ جای بخیه و زخم برای هیچ بیماری توصیه نمی‌شود مگر اینکه خود پزشک و فیزیوتراپ این کار را پیشنهاد دهد. باز هم تاکیید می‌کنیم که سر خود کاری را انجام ندهید و قبل از هر کاری از پزشک خود مشورت بگیرید زیرا ممکن است که ماساژ موجب تشدید زخم شما شود.

برای اینکه بتوانید یک ماساژ اصولی بدون خطر را تجربه کنید، می‌توانید از دستگاه‌های ماساژور استفاده کنید. این مدل دستگاه‌ها با علم روز دنیا تولید شده و بسیار کم خطر هستند. اگر شما نیز می‌خواهید یک دستگاه ماساژور خوب و مناسب با قیمت ایده‌آل خریداری کتید بهتر است که سری به محصولات ما زده و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.