ماساژ استکان داغ و مزایای آن در سلامتی

در دهه گذشته یا حتی قبل‌تر، محبوبیت کاپینگ درمانی یا بادکش درمانی به طور قابل توجهی افزایش یافته است که کبودی‌های گرد در تعداد زیادی از افراد مشهور و ورزش‌کار مشهود است. درمانگران ماساژ ماساژ استکان داغ ممکن است برای ارتقاء عملکرد ورزشی، افزایش سلامت عمومی، رسیدگی به مسائل اسکلتی-عضلانی، با هدف قرار دادن نقاط رفلکسولوژی و طب سوزنی و بهره گیری از دیگر مزایای بالقوه ماساژ استکان داغ از این روش استفاده کنند. با ادامه این مطلب جذاب همراه میسرست باشید…

ماساژ استکان داغ

ماساژ استکان داغ

این روش سنتی طب سنتی شباهت‌های بسیاری در مورد طب فشاری و طب سوزنی دارد که همه آن‌ها از مداخلات فیزیکی برای متعادل کردن و تسهیل جریان چی استفاده می‌کنند. همان طور که در پاپیروس ابرز (Ebers Papyrus)، قدیمی‌ترین متن پزشکی دنیا گفته می‌شود، مصریان باستان اولین کسانی بودند که از ماساژ استکان داغ استفاده می‌کردند. به طور خلاصه، این شیوه رایج مدرن به اولین بایگانی داروها باز می‌گردد و کاربرد آن در بسیاری از فرهنگ‌ها دیده می‌شود.

ماساژ استکان داغ چگونه عمل می‌کند؟

پزشکان سنتی چینی از فشار خلا برای درمان دردهای عضلانی، درد و بیماری‌های تنفسی به عنوان درمان‌های پزشکی استفاده می‌کردند. امروزه پزشکان کاپینگ تراپی، از فنجان‌های شیشه‌ای مخصوص و ایجاد خلاء استفاده می‌کنند. اما با این حال باز هم روش سنتی که شامل گرم کردن فنجان‌ها می‌شود، نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران بسیاری دارد.

وقتی فنجان‌های مخصوص و داغ روی پوست قرار می‌گیرند، هوای داخل فنجان‌ها منبسط شده و خلاء ایجاد می‌شود. زمانی که فنجان خنک‌تر شدن، مکش به وجود می‌آید. مکش ناشی از خلاء، پوست و ماهیچه را در محل قرارگیری لیوان وکیوم کرده و به داخل محفظه‌ی لیوان می‌کشد. در این حالت ممکن است پوست قرمز شود و دلیل آن عکس‌العملی است که رگ‌های خونی به تغییرات به‌وجودآمده نشان می‌دهند. این ماساژ مانند گوا شا، خون را به سطح بدن می‌کشاند و باعث واکنش‌های هورمونی است که باعث التیام بخشیدن به التهاب می شود.

در روش‌های مدرن ماساژ استکان داغ یا بادکش درمانی به جای استفاده از حرارت، از دستگاهی که به‌همین‌منظور ساخته شده، استفاده می‌شود. این وسیله محفظه‌های فنجانی‌شکلی هستند و پمپی که به آنها متصل است، هوای درون محفظه‌ را تخلیه کرده و با ایجاد خلاء، پوست و ماهیچه را به درون خود می‌کشد و بادکش درمانی را انجام می‌دهد.

دکتر برنت بائر، مدیر برنامه مکمل پزشکی کلینیک مایو، ماهیت دوگانه این عمل سنتی را برجسته می‌کند. او در همین رابطه می‌گوید: ما باید از درمان‌هایی را طی زمان آزمون خود را پس داده‌اند، استفاده کنیم، اما باید از شیوه‌های نوین آن‌ها را در نظر بگیریم. برخی از درمان‌های سنتی و مکمل توسط پزشکان پزشکی معاصر رد شده‌اند، اما هنوز هم بسیاری دیگر توسط تعدادی از پزشکان و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مورد تایید هستند.

انواع بادکش درمانی

انواع بادکش درمانی

ماساژ استکان داغ در ابتدا به صورت سنتی و با استفاده از شاخ حیوانات انجام می‌شود. بعد‌ها از فنجان‌هایی از جنس چوب بامبو و سرامیک استفاده شد که با استفاده از حرارت هوای داخل فنجان از بین می‌رفت و خلاء درون ظرف موجب مکش پوست در نواحی مورد نظر می‌شد.

بادکش درمانی درواقع به دو روش زیر انجام می‌شوند:

  • بادکش درمانی خشک که همان روش سنتی است و تنها با مکش مناطقی از پوست صورت می‌گیرد.
  • بادکش درمانی تر که شامل بادکش درمانی و انجام توامان آن با حجامت است.

بادکش درمانی برای چه چیزهایی خوب است؟

مصری‌ها برای درمان درد، سرگیجه، تب و چرخه‌های قاعدگی غیر منظم از ماساژ استکان داغ یا بادکش درمانی استفاده می‌کردند. آن‌ها همچنین این روش را برای تحریک اشتها و تسریع روند درمان طبیعی بدن به کار می‌بردند.

امروزه، ما می‌دانیم که بادکش درمانی چسبندگی ماهیچه‌ای  و بافت‌های نرم را آزاد می‌کنند تا بتوانند سموم را آزاد کنند و سریع‌تر التیام یابند. این درمان همچنین باعث تحریک سیستم لنفاوی و دفع سموم می‌شود.

افراد مختلف از بادکش درمانی یا ماساژ استکان داغ برای مقابله با مشکلات و نگرانی‌های زیر، استفاده می‌کنند:

  • احتقان، برونشیت و آسم
  • اختلالات ایمنی
  • بیماری های گوارشی
  • میگرن و سردردها
  • افسردگی

فواید بادکش درمانی

افزایش محبوبیت بادکش درمانی در سال‌های اخیر

در طی بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶، بسیاری از ورزشکاران کشور ایالات متحده برای بهبود زمان ریکاوری خود بین مسابقات و جلسات تمرین، از بادکش درمانی یا ماساژ استکان داغ استفاده می‌کردند. از چند شناگر برنده مدال المپیک نظیر مایکل فلپس و ناتالی کوگلین گزارش شده است که برای افزایش عملکرد خود از این روش استفاده می‌کردند. همچنین الکساندر نادور، زیمناستیک المپیک بهره گیری از بادکش درمانی را راز سلامتی و تناسب اندام خود مطرح می‌کند.

تعداد زیادی از بازیگران و افراد مشهور دیگر نیز با نمایش کبودی‌های ناشی از کاپینگ در مورد مزایای استفاده از این روش برای آمادگی جمسانی و عملکرد بهتر، صحبت کرده‎اند. استفاده از این روش مشهور، باعث شده است تا افراد زیادی در کنار ماساژ درمانی از کاپینگ یا بادکش درمانی استفاده می‌کنند.

تفاوت بادکش درمانی مدرن با کاپینگ سنتی

بادکش درمانی مدرن مربوط به استفاده از این روش در غرب و آمریکا است اما بادکش سنتی بیشتر شرق و طب سنتی چینی در بر می‌گیرد. درمانگران غربی و آمریکایی از این روش فقط به عنوان درمان استفاده می‌کنند. در حالی که پزشکان طب سنتی چینی به طور معمول از ماساژ استکان داغ در ارتباط با انواع روش‌های تشخیصی، پیشنهادهای غذایی و مداخلات بهداشتی استفاده می‌کنند.

همچنین پزشکان آمریکایی از این روش برای شل شدن ماهیچه‌ها، افزایش جریان خون برای درمان اعتیاد استفاده می‌کنند. در حالی که درمانگران شرقی ممکن است بیشتر به دنبال جریان و افزایش انرژی چی هستند.

فواید بادکش درمانی

جلسه ماساژ استکان داغ چگونه انجام می‌شود

افرادی که برای نخستین بار به دنبال درمان‌های فوری هستند، بهتر است سوالاتی که در مورد نوع عمل و مزایا بادکش درمانی دارند، از پزشک متخصص بپرسند. درمانگران ماساژ ممکن است در ابتدای جلسه، یک ماساژ عمومی و سبک انجام دهند و سپس بر روی قسمت‌های تعیین شده‌ی بدن، فشاری بیشتر اعمال کنند برخی درمانگران حرفه‌ای نیز ممکن است مشتریان را با برخی فنجان‌های مخصوص به نام glider cup آماده کنند. این فنجان‌ها آنها اجازه می‌دهند تا سریعا مکش را به مناطق مختلف بدن اعمال کنند.

یک جلسه معمول، شامل فنجان‌های ثابت است که روی شانه‌ها، کمر، باسن و پاها اعمال می‌شود. افراد حرفه‌ای ممکن است در یک زمان بین چهار تا شش فنجان استفاده کنند و آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه به بدن متصل کنند. سپس با توجه به درخواست مشتری، فنجان‌ها به سایر قسمت های بدن اعمال می‌شوند. پس از انجام مجموعه اعمال ماساژ استکان داغ ممکن است درمانگر یک ماساژ بافت عمیق را برای تسهیل آزاد شدن بیشتر ماهیچه‌های یک مشتری انجام دهند.

ملاحظاتی برای بادکش درمانی

مشتریان کاپینگ ممکن است زمانی که درمانگر برای اولین بار فنجان‌ها را اعمال می‌کنند، احساس سوزش کنند. glider cup نیز ممکن است در خفیف یا متوسطی را  بر روی بدن مشتری ایجاد کند. شاید برجسته‌ترین نکته‎ای که مشتریان را آزار می‌دهد، دایره‌های کبودی است پس از انجام ماساژ استکان داغ ممکن است ایجاد شود. این کبودی‌ها ممکن است حدود یک یا دو هفته بعد از بین بروند. با این حال بسیاری از مردم پس از انجام بادکش درمانی تجریبات و نتایج ارزشمندی را گزارش می‌دهند.

منبع مقاله: massagetique

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.