این بار ماساژ با سنگ سرد و فواید بی‌نظیرش…!

ماساژ سنگ سرد نوعی از سرد درمانی (سرما درمانی) است که در آن از سنگ‌های مخصوصی همانند ماساژ سنگ داغ استفاده می‌شود. جنس این سنگ‌ها معمولا از مرمر سرد شده یا کوارتز سفید است. این ماساژ خنکی و آرامش را به دنبال دارد. سرمای سنگ موجب انقباض رگ‌های خونی شده در نتیجه عضلات آسیب دیده نرم شده و التهابات عضلانی کاهش میابد. ورزشکاران در برخی آسیب‌های ورزشی و ریکاوری از نوع ماساژ استفاده می‌کنند.

سنگ‌های مرمر سرد در ترکیب با سنگ‌های داغ در طول درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر فواید ماساژ سنگ سرد می‌توان به تحرک و تازگی بخشیدن به ذهن و جسم، کاهش تحریکات پوستی نظیرِ خارش و آفتاب سوختگی، کاهش دمای بدن در تابستان، کاهش فشار خون بالا و رفع خلط‌های درون بافت‌ها مانند خلط سینوس اشاره کرد.

فواید ماساژ سنگ سرد

فواید ماساژ سنگ سرد

هنگامی که سنگ‌های سرد بر روی پوست قرار می‌گیرند در ابتدا باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شوند. پس از برداشتن آن‌ها از روی پوست، رگ‌های خونی از حالت انقباض خارج شده و خون و اکسیژن تازه به آن منطقه می‌برسد که باعث افزایش گردش خون می‌شود. معمولا از دو نوع سنگ برای ماساژ سنگ سرد استفاده می‌شود: سنگ‌های رسوبی دریایی (سنگ آهنگ) و سنگ مرمر دو نوع سنگ استفاده شده در ماساژ سنگ سرد می‌باشد. این سنگ‌ها به این دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند که سرما را بیش از هر سنگ دیگری حفظ می‌کنند. وقتی سنگ‌های داغ و سنگ‌های سرد ترکیب می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، گردش خون را حتی بیشتر از زمانی که به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش می‌دهد و باعث عمل پمپاژ خوب می‌شود. این اقدام پمپاژ به حذف سموم کمک می‌کند و باعث بهبودی می‌شود. اگر ماساژ سنگ سرد به خوبی انجام شود تاثیراتی موثری خواهد داشت. این سنگ‌ها باید به طور کامل سرد باشند نه فقط خنک. بعد از این توضیحات کوتاه در مورد این ماساژ، در ادامه به بررسی فواید ماساژ سنگ سرد خواهیم پرداخت.

فواید ماساژ سنگ سرد

فواید ماساژ سنگ سرد

از اصلی‎ترین فواید ماساژ سنگ سرد می‌توان به ایجاد حالت عمیق آرامش و ریکلسیشن، رهایی از تنش، کاهش تورم و التهاب ناشی از بافت اسکار و درمان آسیب‎‌های عضلانی اشاره کرد. سنگ‌های سرد در کار ماساژ سنگ سرد نقش مهمی ایفا می‌کنند. زیرا هنگام کار بر روی عضلات و بافت‌های عمیق درد را از بدن جدا کرده و باعث تقویت سطح سلولی می‌شوند. از فواید ماساژ سنگ سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اضطراب و افسردگی

ماساژ سنگ سرد به مغز کمک می‌کند تا بر روی بدن تمرکز کرده و به جای مسائلی که باعث استرس و درگیری ذهنی به مسائل بهتری درگیر شود و آن‌ها را تجربه کند. سنگ‌هایی که بر روی شکم یا کمر اعمال می‌شوند به کاهش درد، نفخ و تورم همراه با قاعدگی کمک می‌کنند.

سینوزیت

یکی دیگر از فواید ماساژ سنگ سرد کاهش دردهای سینوزیتی می‌باشد. سنگ‌های سرد اعمال شده بر روی صورت به طور مستقیم یا از روی یک پارچه برای محافظت از پوست در برابر آسیب، باعث کاهش تورم و درد بینی می‌شوند.

فشار خون بالا با افزایش گردش خون

وقتی سنگ‌های مرمر سرد در موقعیت‌های ویژه‌ای روی بدن قرار می‌گیرند گردش خون افزایش می‌یابد و فشار خون بالا می‌تواند کاهش یابد.

خستگی و کوفتگی

با تسکین نفخ، تورم و در نتیجه افزایش گردش، فواید دیگر این روش درمانی افزایش سطح انرژی و استقامت است که به رفع خستگی و کوفتگی ختتم می‌شود. اکثر ورزشکاران از این روش برای ریکاوری پس از مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند.

جدا از این موارد گفته شده در بالا خود سنگ‌های استفاده نظیرِ مرمر خواص درمانی ویزه‌ای برای بدن دارند و جزء سنگ‌های شفابخش محسوب می‌شوند. سنگ مرمر از جمله سنگ‌هایی است که علاوه بر آنکه به دلیل افزایش تمرکز مشهور است، به عنوان یکی از سنگ‌های شفابخش در چین برای بهبود جریان گردش خون در بدن شناخته می‌شود. استفاده از این سنگ بعد از ماساژ و حمام برای افرادی که دچار ضعف عمومی بدن هستند، کمک می‌کند تا با گردش خون بهتر مواد‌غذایی مورد نیاز سلول‌های بدن را به‌نحو بهتری به آنها برساند و به تقویت بنیه بهبود عملکرد جریان گردش‌خون کمک کند. به لحاظ فیزیکی ماساژ با سنگ مرمر پردازش کلسیم بدن را بهبود بخشیده، متابولیسم بدن را تحریک کرده، باعث تقویت ایمنی بدن شده و ترمیم بافت‌ها و استخوان‌های بدن را افزایش می‌دهد.

فواید ماساژ صورت با سنگ سرد

فواید ماساژ صورت با سنگ سرد

ماساژ صورت سنگ سرد با استفاده از سنگ‌های مرمر صافِ سرد بر روی یخ انجام می‌شود. درمان سنگ سرد که منافع شگفت انگیز آن به طور گسترده‌ای شناخته نشده است. ماساژ سنگ سرد در ناحیه صورت علاوه بر فواید تسکین‌دهندگی، فواید زیبایی ویژه‌ای نیز دارد که در کشور ما و اکثر کشورها به آن بی‌توجه هستند. این فواید به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند.

  • درمان سینوزیت
  • مناسب برای سندرم TMJ
  • از بین برنده پف و حالت خستگی چشم
  • تسکین سردرد
  • کاهش تنش در اطراف چشم و دهان
  • آرامش ذهن
  • تسکین سوزش پوست و حساسیت پوستی
  • کاهش استرس و خستگی

تکنیک‌های ماساژ سنگ سرد

تکنیک‌های ماساژ سنگ سرد

اعمال سنگ سرد بر روی صورت همانطور که گفته شد می‌تواند تاثیرات خاصی داشته باشد. زیرا صورت در بسیاری از افراد محلی است که به خوبی به سرما واکنش نشان می‌دهد. باید دقت داشته باشید که از سنگ‌های سرد نباید در ارتفاعات کوهستانی استفاده کرد. برخی از تکنیک‌های مناسب برای سنگ سرد به شرح ذیل می‌باشند.

تکنیک پیله ابریشم: در این تکنیک ابتدا قسمت مورد نظر بدن فرد را با سنگ‌های سرد بپوشانید. این عمل به نرم شدن عضلات و کاهش تورم‌های عضلانی کمک می‌کند. این تکنیک برای ماساژ سنگ داغ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنیک پیله ابریشم را باید در ابتدای ماساژدرمانی انجام دهید و مدت زمان قرار دادن سنگ‌ها بر روی بدن نباید بیش از ۱۰ دقیقه باشد.

تکنیک اختلاف دما: این تکنیک برای زمانی است که بر روی پوست از حرکات کششی و به طور متناب از سنگ‌های گرم و سرد استفاده می‌کنید. تغییر دما از گرما به سرما موجب انبساط و انقباض رگ‌های خونی شده، خروج ناخالصی‌ها و سموم از بدن را تسریع کرده و پوست را سفت، درخشان و شاداب می‌سازد. استفاده از این تکنیک بر روی شکم موجب رفع دل پیچه و یبوست می‌شود.

تکنیک توزان صورت: این تکنیک همانطور که از نامش پیدا است، بر صورت تمرکز داشته و از سنگ‌ها برای این منظور استفاده می‌شود. از این برای خنک کردن و تسکین دادن پوست، التهاب پوست، حرکات کششی بر روی صورت استفاده می‌شود. جهت تمامی حرکت‍‌ها در این تکنیک از پایین به بالا می‌باشد.

تکنیک توازن جشم‌ها: در این تکنیک سنگ‌های کوچک، صاف و سرد شده را بر روی چشم‌ها قرار می‌گیرند. این تکنیک قرمزی و تورم چشم‌ها را از بین می‌برد.

منابع این مقاله: clarysagecollege.com و massage-education.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.