سبک‌های مختلف ماساژ و مزایای درمانی آن‌ها

امروزه، اگر نیاز به ماساژ داشته باشید، می‌توانید از میان ۸۰ روش درمانی ماساژ با طیف‌های وسیعی از فشارها، حرکات و تکنیک‌ها استفاده کنید. ماساژ شامل فشار، مالیدن و یا دستکاری ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های نرم با دست‌ها و انگشتان هستند. گاهی اوقات، حتی از ساعد، آرنج و یا پاها نیز استفاده می‌شود. در این مقاله انواع ماساژ و فواید آن برای بدن را خواهیم شناخت. همراه میسرت باشید…

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

انواع ماساژ و فواید آن

بر اساس یک نظرسنجی انجمن ماساژ در آمریکا در سال ۲۰۰۷، تقریبا یک چهارم از افراد بزرگسال آمریکایی در سال گذشته، حداقل یک ماساژ داشتند. این نظرسنجی نشان می‌دهد، این افراد دلایلی زیادی برای انجام آن داشتند. این نشانگر این است که بیشتر آن‌ها به‌ویژه بانوان به مزایای درمانی و بهداشتی ماساژ واقف هستند. آن‌ها از میان بسیاری از سبک‌های ماساژ برای بهبود مشکلات بهداشتی و درمان سلامت عمومی بدن استفاده کردند. انواع ماساژ و فواید آن برای بدن بحثی مفصل است که به آن خواهیم پرداخت.

اوا کری مدیر کمپانی ماساژ درمانی Zeel می‌گوید:

جلسات منظم ماساژ می‌تواند به عملکرد فیزیولوژیکی، شدت روانی استراحت و آرامش و چشم انداز در زندگی کمک کند. طبق گزارش مرکز ملی بهداشت، بسیاری از مردم از ماساژ برای کمک به مدیریت بیماری‌های پزشکی مانند میگرن، سینوزیت و فیبرومیالژیا استفاده می‌کنند و برخی مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند تاثیر مثبت بر سلامت روان شما داشته باشد و حتی به افسردگی نیز کمک کند. در نهایت، مهم است که به یاد داشته باشید ماساژ، یک درمان جادویی نیست و نمی‌تواند جایگزین پزشکی سنتی شود. اما می‌تواند مکمل موثری برای سبک زندگی سالم شما باشد.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژها انواع و طیف‌های گسترده و زیادی دارند که هر کدام از آن نیز مزایا و فواید درمانی و بهداشتی زیادی را دربرمی‌گیرند. ما در این مقاله ۵ نمونه ماساژ معروف و محبوب جهان به همراه فواید هر کدام از آن‌ها را آماده کرده‌ایم که در ادامه به‌صورت جداگانه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژ سوئدی

همانطور که از نامش بر می‌آید، این سبک ماساژ توسط یک مرد سوئدی در سال ۱۸۵۸ ساخته شد. در این نوع ماساژ، ماساژدهنده از حرکات دستِ بلند و دایره‌ای روی پوست و ضربه‌ها و فشارهای ملایم، برای افزایش جریان خون به عضلات و کاهش تنش استفاده می‌کند. یک مطالعه کوچک از میان ۵۳ سه نفر در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد افرادی که ماساژ سوئدی دریافت کردند، سطح کورتیزول (هورمن استرس) در آن‌ها به پایین‌ترین سطح خود رسید. این نوع ماساژ به دلیل آرام‌بخش بودن آن از بین بقیه ماساژها، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

ماساژ سوئدی برای چه چیزی بهتر است؟

این نوع ماساژ به دلیل حرکات و تکنیک‌های ویژه در آن و پایین آوردن هورمون استرس در بدن، برای آرامش و رلکسیشن بهتر است.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژ ورزشی

با وجود این نام، ماساژ ورزشی فقط برای ورزش‌کاران نیست. ماساژ ورزشی به طور معمول شامل کشش و ایزوله کردن مناطق حساس و بهبود تحرک و انعطاف‌پذیری کاربرد دارد. این نوع ماساژ بر روی ماهیچه‌های خاص ورزشکار تمرکز دارد. این ماساژ، سستی و تنبلی را از فرد مورد ماساژ دور می‌کند و آسیب‌های ورزشی را التیام می‌بخشد. به علاوه از ورم کردن قسمت های مختلف بدن جلوگیری می‌کند.

برای چه چیزی بهتر است؟

هر کسی که می‌خواهد انعطاف‌پذیری خود را بهبود بخشد، تنش ماهیچه را کاهش داده و دامنه حرکتی آن‌ها را افزایش دهد، ماساژ ورزشی باید انتخاب آن‌ها باشد.
ماساژ ورزشی می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند ماهیچه‌های خود را نرم کنند و یا اسید لاکتیک را از بدن خود دور کنند و یا سرعت فرآیند ریکاوری بعد از ورزش شدید را تسریع کنند، مفید باشد. همچنین این ماساژ می‌تواند تورم اولیه را کاهش داده و به عضلات، مفاصل و تاندون‌ها کمک کند تا در شکل مطلوب باقی بمانند.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژ بافت های عمیق (دیپ تیشو)

در مورد تفاوت بین ماساژ بافت عمیق و ماساژ ورزشی ابهامات بسیاری وجود دارد. ماساژ بافت عمیق نیز همانند ماساژ ورزشی عضلات و مفاصل را هدف قرار می‌دهد. ماساژدهنده‌ها با انجام ماساژ دیپ تیشو، بافت متصل اطراف ماهیچه ها (نیام) را می‌کشند و با استفاده از فشارهای عمیق یا آهسته، ماهیچه‌ها و مناطق سفت را آزاد می‌کنند که باعث کاهش و تسکین استرس می‌شوذ. هر دو ماساژ بافت عمیق و ماساژ ورزشی برای درمان درد ماهیچه عالی هستند. اما ماساژ بافت عمیق ممکن است برای دردهای عضلانی دقیق مناسب باشد. برای مثال، اگر تمام روز پشت میز می‌نشینید و درد کمر دارید، ماساژ بافت عمیق می‌تواند برای بهبود آن، مناسب باشد.

برای چه چیزی بهتر است؟

برای درمان دردها و امراض شدید و نواحی منقبض شده مانند خشکی گردن و کمر درد، گرفتگی ماهیچه ران و شانه­‌های شکسته استفاده می­‌شود.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژ شیاتسو

در زبان ژاپنی shiatsu به معنای فشار انگشت است. در ماساژ شیاتسو، ماساژدهنده از فشارهای مختلفی بر روی برخی از نقاط دقیق بدن استفاده می‌کند. این نقاط به عنوان نقطه طب سوزنی نامیده می‌شود و اعتقاد بر این است که انرژی حیاتی بدن یا “چی” از طریق این نقاط عبور می‌کنند. ماساژ شیاتسو برای آزادسازی نیروی چی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای چه چیزی بهتر است؟

از جمله مزیت‌هایی که ماساژ شیاتسو برای بدن دارد می‌توان به موارد کاهش تنش و اضطراب و افسردگی، حفظ انرژی بدن، بهبود گردش خون، تسکین سردرد، کمک به ترمیم جراحی‌ها و آسیب های مشابه، درمان سرفه، سرماخوردگی و سایر مشکلات سینوسی و تنفسی، بهبود بیخوابی‌های مزمن، کمک به بیماران مبتلا به آرتریت و مشکلات ناشی از گردن و شانه و همچنین کمر درد (از جمله سیاتیک) و کمک به درمان انواع مختلفی مانند اختلالات گوارشی، مشکلات روده و مشکلات قاعدگی اشاره کرد.

انواع ماساژ و فواید آن برای بدن

ماساژ تایلندی (تای)

در ادامه بررسی انواع ماساژ و فواید آن برای بدن به ماساژ تایلندی می‌رسیم. این نوع ماساژ یکی دیگر از ماساژهای معروف و محبوب دنیا می‌باشد. در این نوع ماساژ تمام عضلات بدن کشیده می‌شوند و مفاصل بدن باز و بسته می‌شوند. این نوع ماساژ بدن شما را از حالت خشکی درمی‌آورد و سطح انرژی بدن را به حالت نرمال برمی‌گرداند. ماساژ تایلندی به افرادی توصیه می‌شود که اکثر اوقات خود را پشت میز صرف می‌کنند.

برای چه چیزی بهتر است؟

این ماساژ، به منظور از بین بردن استرس و محافظت در برابر مشکلات سلامت ناشی از استرس مورد استفاده قرار می­ گیرد. همچنین این روش برای افزایش انرژی و نیز بهبود دامنه حرکات و انعطاف­ پذیری مورد استفاده قرار می ­گیرد. علاوه بر این، ماساژ تایلندی برای درمان سردردهای تنشی، برخی از دردهای کمر و اسپاسم عضلانی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

صندلی های ماساژ میسرست

سخن آخر

حال که با انواع ماساژ و فواید آن برای بدن به طور عمده آشنا شدید، بهتر است برای کمک به بهبود حال عمومی خود به طور مرتب از مزایای آن بهره‌مند شوید. اگر زمان کافی برای رفتن به مراکز ماساژ را ندارید و یا هزینه‌های آن برایتان زیاد است بهتر است به جای رفتن به مراکز ماساژ، از صندلی‌های ماساژور استفاده کنید. از دیگر مزایای استفاده از صندلی ماساژور این است که این صندلی‌ها به صورت حرفه‌ای و بر اساس علم روز و ارگونومیک طراحی شده‌اند و شما می‌توانید یک ماساژ کاملاً حرفه‌ای را بر روی تمامی اندام‌های بدن تجربه کنید.

می‌توانید با مشاهده دستگاه‌های ماساژ میسرست در قسمت محصولات اقدام به بررسی و خرید صندلی‌های ماساژ بکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.